کافئین ماده محرکی است که در غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یافت می‌شود. نوشیدن یک فنجان قهوه کافئین‌دار می‌تواند انرژی شما را افزایش داده و حال روحی شما را بهبود بخشد. به همین دلیل است که روزانه بیش از ۶۰۰ میلیون فنجان قهوه در ایالات متحده مصرف می‌شود.

تحقیقات در مورد قهوه و افسردگی نشان داده است که افرادی که قهوه می‌نوشند، معمولاً علائم افسردگی کمتری تجربه می‌کنند.

مطالعاتی که روی اثرات قهوه بر بدن انجام شده‌اند، به مزایای مثبت دیگری مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان یا سکته اشاره کرده‌اند. نوشیدن قهوه همچنین می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری پارکینسون را کاهش دهد. ترکیبات محافظی که در دانه‌های قهوه یافت می‌شود، همراه با اثرات کافئین، می‌تواند توانایی‌های شناختی ذهنی ما را بهبود داده و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

چگونه قهوه بر علائم افسردگی تأثیر می‌گذارد

افسردگی میلیون‌ها نفر را در سراسر ایالات متحده تحت تأثیر قرار می‌دهد. شدت علائم افسردگی در هر فرد متفاوت است. برخی از شایع‌ترین علائم افسردگی شامل کمبود علاقه به فعالیت‌هایی است که قبلاً برای شما لذت‌بخش بوده، مشکل در تمرکز و کمبود انرژی. افرادی که به افسردگی بالینی مبتلا هستند، حداقل به مدت دو هفته این علائم را تجربه می‌کنند.

محققان کنجکاو شدند که آیا خواص محرک موجود در قهوه می‌تواند علائم افسردگی را تسکین دهد یا خیر. یک مطالعه نشان داد که رابطه‌ای بین نوشیدن بیشتر قهوه و کاهش شدت علائم افسردگی وجود دارد. مطالعه دیگری که روی بزرگسالان میانسال تمرکز داشت، نتایج مشابهی را نشان داد.

به نظر می‌رسد که نوشیدن قهوه می‌تواند به افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، کمک کند. با این حال، این به این معنا نیست که قهوه باید بخشی اساسی از رژیم غذایی شما شود. اگرچه مصرف قهوه دارای برخی مزایای سلامتی است، مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند مضراتی داشته باشد.

خطرات مصرف بیش از حد قهوه

کافئین به منبع انرژی اصلی برای بزرگسالان شاغل و دانشجویانی تبدیل شده که به دنبال انرژی برای ادامه کار یا تحصیل خود هستند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) چهار فنجان قهوه در اندازه معمولی را به‌طور کلی بی‌خطر در نظر می‌گیرد. با این حال، نوشیدن قهوه می‌تواند عوارض جانبی‌ای مانند بی‌قراری، تپش قلب و بی‌خوابی ایجاد کند.

نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند این اثرات منفی را افزایش دهد. برخی افراد گزارش می‌دهند که علائمی مانند اضطراب شدیدتر، سردرد و تحریک‌پذیری را تجربه می‌کنند. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) که برای ارزیابی و تشخیص اختلالات روانی استفاده می‌شود، این وضعیت را “مسمومیت با قهوه” نامیده است.

از آنجا که کافئین یک دارو است، افراد ممکن است به آن وابسته شوند. تلاش برای ترک ناگهانی مصرف قهوه می‌تواند علائمی مانند خستگی، سردرد شدید و کاهش شفافیت ذهنی ایجاد کند. این ممکن است مزایای نوشیدن قهوه برای کمک به افسردگی را خنثی کند.

کافئین موجود در قهوه می‌تواند با داروهایی که برای درمان مشکلاتی مانند اختلالات تیروئید مصرف می‌شوند، تداخل منفی داشته باشد. همچنین ممکن است با داروهای تجویز شده برای مشکلات روانی تداخل داشته باشد. اگر دیابت دارید، مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند سطح قند خون شما را افزایش داده و مدیریت انسولین را دشوارتر کند.

زنانی که در دوره پس از یائسگی هستند و بیش از سه فنجان قهوه در روز می‌نوشند، ممکن است به دلیل کمبود کلسیم، دچار کاهش تراکم استخوان در ستون فقرات خود شوند. دیگر افرادی که باید در مصرف قهوه حتی برای کمک به افسردگی احتیاط کنند، شامل افرادی با مشکلات رفلاکس معده یا کلسترول بالا هستند.

تغییرات سبک زندگی که به افسردگی کمک می‌کند

نوشیدن قهوه به مقدار کم می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. سعی کنید اولین فنجان قهوه خود را تا یک ساعت پس از بیدار شدن به تعویق بیندازید. این کار به بدن شما زمان می‌دهد تا بیشتر کورتیزول که یک تقویت‌کننده انرژی طبیعی است، تولید کند. بهتر است زمان استراحت قهوه خود را تا زمانی که واقعاً به آن نیاز دارید، مانند اواسط صبح یا بعدازظهر، به تأخیر بیندازید.

اگر به‌طور منظم قهوه نمی‌نوشید، سعی کنید مصرف قهوه را برای زمانی که علائم افسردگی شما تشدید می‌شود، نگه دارید. از نوشیدن کافئین در نزدیکی زمان خواب خودداری کنید تا بتوانید خواب شبانه خوبی داشته باشید.

حذف نوشیدنی‌های شیرین از رژیم غذایی شما می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند. شما همچنان می‌توانید قهوه را در رژیم غذایی خود حفظ کنید، اما سعی کنید قهوه را بدون شکر مصرف کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که قهوه بدون شیرین‌کننده می‌نوشند، نسبت به افرادی که قهوه نمی‌نوشند، احساس افسردگی کمتری دارند.

یکی دیگر از راه‌های غیرپزشکی که ممکن است بخواهید برای کمک به افسردگی امتحان کنید، ورزش منظم است. ورزش به بهبود روحیه و کاهش شدت علائم افسردگی کمک می‌کند. ممکن است متوجه شوید که به‌تدریج وابستگی به قهوه را کاهش داده‌اید، به دلیل افزایش سطح سروتونین و اندورفین ناشی از فعالیت فیزیکی.

همان‌طور که همیشه گفته می‌شود، بهترین کار این است که با پزشک خود درباره افسردگی صحبت کرده و درباره گزینه‌های درمانی مختلف با او مشورت کنید.

source

توسط elmikhabari