کاوشگر خورشیدی پارکر که پیش‌تر صاحب رکورد سریعترین فضاپیمای جهان و سریعترین ساخته بشر شده بود، به‌زودی رکورد سرعت جدیدی به نام خود ثبت می‌کند.

کاوشگر خورشیدی پارکر، ساخته ناسا که در سال 2018 به فضا پرتاب شد، پیش‌تر رکورد سریعترین فضاپیمای جهان را تصاحب کرده بود. این کاوشگر که می‌توان آن را یکی از پدیده‌های عرصه علم و دانش دانست، حالا قرار است رکورد قبلی خود را بشکند.

ثبت رکورد سرعت جدید توسط کاوشگر خورشیدی پارکر

کاوشگر خورشیدی پارکر

کاوشگر خورشیدی پارکر که بیش از 6 سال قبل عازم فضا شد، به‌زودی هفتمین و آخرین برخورد گرانشی خود با زهره را پشت سر می‌گذارد. در این مرحله، این کاوشگر از همیشه به خورشید نزدیک‌تر می‌شود؛ به‌طور دقیق‌تر، در شعاع خورشیدی 8.86 برابر یا به عبارتی دیگر، در فاصله 6.2 میلیون کیلومتری از آن. این مرحله همچنین از این حیث اهمیت دارد که در آن، این فضاپیما رکورد سرعت خود را حتی بالاتر می‌برد.

پارکر در سال 2024 در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله با خورشید) به رکورد سرعت 176 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کرده بود. این کاوشگر طی مرحله جدید ماموریت خود در 24 دسامبر مصادف با 4 دی قرار است رکورد سرعت 192 کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.

این‌که چطور فضاپیمای ناسا می‌تواند به این فاصله برسد برای عده‌ای محل سوال است. در حال حاضر این فضاپیما در فاصله 7.87 میلیون کیلومتری از سطح خورشید قرار گرفته است، اما به‌خاطر سپر حرارتی آن کماکان امکان انجام عملیات علمی در این فاصله وجود دارد. در نتیجه همین، پارکر موفق شده است صاحب عنوان سریعترین فضاپیمای جهان تاکنون شود (که حتی این رکورد را افزایش خواهد داد) و پدیده‌هایی بی‌سابقه را رصد کند.

گفتنی است که کاوشگر خورشیدی پارکر بعد از رسیدن به نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به سطح خورشید و همچنین ثبت رکورد سرعت جدید، در اثر حرارت خورشید از کار خواهد افتاد.

در گجت نیوز بخوانید:

source

توسط elmikhabari.ir