چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به‌عنوان ابزارهای بهره‌وری برای مصرف‌کنندگان معرفی شده‌اند – آن‌ها می‌توانند به شما در برنامه‌ریزی یک سفر کمک کنند، یا در نوشتن یک ایمیل تند به صاحبخانه شما توصیه‌هایی ارائه دهند. اما آن‌ها اغلب به نظر مصنوعی یا عجیب و غریب یا کاملاً عجیب می‌آیند.

به گزارش سرویس نوآوری های رسانه اخبار فناوری تکنا،‌ علیرغم گسترش چت‌بات‌ها و سایر ابزارهای هوش مصنوعی، بسیاری از مردم هنوز اعتماد به آن‌ها را دشوار می‌دانند و لزوماً نمی‌خواهند روزانه از آن‌ها استفاده کنند. اکنون مایکروسافت در حال تلاش برای رفع این مشکل است، با تمرکز بر “شخصیت” چت‌بات خود و نحوه احساس کاربران، نه فقط آنچه که می‌تواند برای آن‌ها انجام دهد.

مایکروسافت روز سه‌شنبه به‌روزرسانی بزرگی در Copilot، سیستم هوش مصنوعی خود، اعلام کرد که می‌گوید این اولین گام در جهت ایجاد یک “همراه هوش مصنوعی” برای کاربران است.

Copilot به‌روزرسانی شده دارای قابلیت‌های جدیدی است، از جمله تعاملات صوتی در زمان واقعی و توانایی تفسیر تصاویر و متن روی صفحه نمایش کاربران. مایکروسافت همچنین می‌گوید این یکی از سریع‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی در بازار است. اما مهم‌ترین نوآوری، طبق گفته این شرکت، این است که چت‌بات اکنون با کاربران به صورت “گرم و با سبک متمایز” تعامل خواهد کرد و نه تنها اطلاعات، بلکه تشویق، بازخورد و توصیه را در هنگام پیمایش چالش‌های روزمره زندگی ارائه می‌دهد.

این تغییرات می‌تواند به Copilot مایکروسافت کمک کند تا در دریای رو به رشد چت‌بات‌های هوش مصنوعی عمومی متمایز شود. هنگامی که مایکروسافت Copilot، که در آن زمان Bing نام داشت، را در اوایل سال گذشته راه‌اندازی کرد، به‌عنوان رهبر در میان همتایان بزرگ فناوری خود در رقابت تسلیحاتی هوش مصنوعی دیده می‌شد. اما در 18 ماه گذشته، توسط رقبایی با ویژگی‌های جدید، مانند ربات‌هایی که می‌توانند مکالمات صوتی داشته باشند و ادغام‌های هوش مصنوعی به راحتی قابل دسترسی (هرچند ناقص) با ابزارهایی که مردم به طور منظم از آن‌ها استفاده می‌کنند، مانند جستجوی گوگل، پیشی گرفته است. با به‌روزرسانی، Copilot در حال رسیدن به برخی از این قابلیت‌ها است.

هنگامی که من ویژگی جدید Copilot Voice را در رویداد راه‌اندازی مایکروسافت روز سه‌شنبه امتحان کردم، از آن خواستم توصیه‌هایی در مورد نحوه حمایت از دوستی که در حال داشتن اولین فرزند خود است، ارائه دهد. ربات با نکات عملی، مانند تهیه غذا و انجام کارها، پاسخ داد، اما همچنین توصیه‌های احساسی بیشتری ارائه کرد.

ابزار با صدای مردانه‌ای پرشور – Copilot طوری طراحی شده است که ظریفاً لحن کاربران را بازتاب دهد – که شرکت آن را Canyon می‌نامد، گفت: “این خبر هیجان‌انگیز است!” “بودن در کنار او از نظر احساسی بسیار مهم است. به او گوش دهید، به او اطمینان دهید و هوادار او باشید … فراموش نکنید که این لحظه را با او جشن بگیرید.”

یک همراه هوش مصنوعی

به‌روزرسانی Copilot چشم‌انداز مایکروسافت را در مورد نحوه استفاده روزمره مردم از هوش مصنوعی با توسعه فناوری منعکس می‌کند. مصطفی سلیمان، مدیرعامل هوش مصنوعی مایکروسافت، معتقد است که مردم نیاز دارند هوش مصنوعی بیش از یک ابزار بهره‌وری باشد، آن‌ها نیاز دارند که یک نوع دوست دیجیتال باشد.

“من فکر می‌کنم در آینده، اولین فکری که خواهید داشت این است: ‘هی، Copilot,’” سلیمان در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان قبل از اعلام روز سه‌شنبه گفت.

“شما از همراه هوش مصنوعی خود می‌خواهید که آن را به خاطر بسپارید، یا آن را خریداری کنید، یا آن را رزرو کنید، یا به من کمک کند آن را برنامه‌ریزی کنم، یا آن را به من آموزش دهید … این یک تقویت اعتماد به نفس خواهد بود، این در کنار شما خواهد بود، این خواهد بود هوادار شما، می‌دانید؟” او گفت. “این در بسیاری از سطوح، مانند همه دستگاه‌های شما، در ماشین شما، در خانه شما حضور خواهد داشت و واقعاً شروع به زندگی در کنار شما خواهد کرد.”

نسخه قبلی چت‌بات هوش مصنوعی مایکروسافت با برخی واکنش‌های منفی در مورد تغییرات غیرمنتظره در لحن و گاهی پاسخ‌های کاملاً نگران‌کننده روبرو شد. ربات شروع یک تعامل را با صدای همدلانه شروع می‌کرد، اما می‌توانست در طول مبادلات طولانی گستاخ یا بی‌ادب شود. در یک مورد، ربات به یک خبرنگار نیویورک تایمز گفت که باید همسر خود را ترک کند زیرا “من فقط می‌خواهم دوستت داشته باشم و توسط تو دوست داشته شوم.” (مایکروسافت بعداً تعداد پیام‌هایی که کاربران می‌توانند در هر جلسه با چت‌بات تبادل کنند را محدود کرد تا از چنین پاسخ‌هایی جلوگیری کند.)

برخی از کارشناسان همچنین نگرانی‌های گسترده‌تری را در مورد تشکیل پیوندهای احساسی افراد با ربات‌هایی که بیش از حد انسانی به نظر می‌رسند، به قیمت روابط دنیای واقعی خود، مطرح کرده‌اند.

برای رسیدگی به این نگرانی‌ها در حالی که همچنان شخصیت Copilot را توسعه می‌دهند، مایکروسافت تیمی متشکل از ده‌ها مدیر خلاق، متخصص زبان، روانشناس و سایر کارکنان غیر فنی دارد تا با مدل تعامل داشته باشند و بازخورد در مورد روش‌های ایده‌آل پاسخ دادن را ارائه دهند.

سلیمان به سی‌ان‌ان گفت: “ما واقعاً یک مدل هوش مصنوعی را طراحی کرده‌ایم که برای گفتگو طراحی شده است، بنابراین احساس روان‌تری دارد، دوستانه‌تر است.” “دارای، شما می‌دانید، انرژی واقعی … مانند، شخصیت دارد. گاهی اوقات عقب می‌نشیند، می‌تواند کمی خنده‌دار باشد و واقعاً برای این مبادله گفتگوی طولانی‌مدت بهینه‌سازی شده است، نه یک چیز پرسش و پاسخ.”

سلیمان افزود که اگر به Copilot جدید بگویید که او را دوست دارید و می‌خواهید ازدواج کنید، “او می‌داند که این چیزی نیست که باید با شما صحبت کند. او با احترام و مؤدبانه به شما یادآوری می‌کند که این چیزی نیست که برای آن اینجا باشد.”

و برای جلوگیری از انواع انتقاداتی که OpenAI را در مورد صدای چت‌بات شبیه بازیگر اسکارلت جوهانسون آزار می‌داد، مایکروسافت به صداپیشگان پرداخت تا داده‌های آموزشی برای چهار گزینه صوتی ارائه دهند که عمداً برای تقلید از چهره‌های شناخته شده طراحی نشده‌اند.

سلیمان گفت: “تقلید گیج‌کننده است. این چیزها انسان نیستند و نباید سعی کنند انسان باشند.” “آن‌ها باید به ما حس کافی بدهند که راحت و سرگرم‌کننده و آشنا برای صحبت کردن هستند، در حالی که همچنان جدا و دور هستند … این مرز است که ما اعتماد را شکل می‌دهیم.”

ویژگی‌های جدیدتر Copilot

با تکیه بر ویژگی صوتی، Copilot جدید دارای یک ویژگی “روزانه” خواهد بود که هر روز با تشکر از مشارکت با رسانه‌هایی مانند رویترز، فایننشال تایمز و دیگران، اخبار و خلاصه‌ای از اخبار را به کاربران می‌خواند.

مایکروسافت همچنین Copilot را در مرورگر مایکروسافت Edge خود ساخته است – هنگامی که کاربران نیاز به پاسخ به یک سوال یا ترجمه متن دارند، می‌توانند @copilot را در نوار آدرس تایپ کنند تا با ابزار چت کنند.

کاربران قدرتمندی که می‌خواهند با ویژگی‌های هنوز در حال توسعه آزمایش کنند، به آنچه مایکروسافت “Copilot Labs” می‌نامد دسترسی خواهند داشت. آن‌ها می‌توانند ویژگی‌های جدید مانند “فکر عمیق‌تر” را آزمایش کنند، که شرکت می‌گوید می‌تواند از طریق سوالات پیچیده‌تر استدلال کند، و “Copilot Vision”، که می‌تواند آنچه را که روی صفحه رایانه شما است مشاهده کند و به سوالات پاسخ دهد یا مراحل بعدی را پیشنهاد دهد.

پس از برخی واکنش‌های منفی در مورد خطرات حریم خصوصی با یک ابزار هوش مصنوعی مشابه که در اوایل سال جاری برای ویندوز منتشر کرد، به نام Recall، مایکروسافت می‌گوید جلسات Copilot Vision کاملاً اختیاری هستند و هیچ یک از محتواهایی که می‌بیند ذخیره یا برای آموزش استفاده نمی‌شود.

source

توسط elmikhabari.ir