تحقیقات نشان می‌دهد که در بزرگسالانی که رسانه‌های اجتماعی را ترک کرده یا محدود کرده‌اند، سطح تنهایی و افسردگی به سرعت بهبود یافته است. تریشا پسرچیا، نویسنده پزشک واشنگتن پست، نوشت که پس از ترک رسانه‌های اجتماعی، احساس تغییرات مثبت زیادی در زندگی‌اش کرده است.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که وقتی بزرگسالان رسانه‌های اجتماعی را ترک می‌کنند یا محدود می‌کنند، امتیازهای تنهایی و افسردگی آن‌ها به سرعت بهبود می‌یابد. در حالی که استفاده از رسانه‌های اجتماعی معمولاً با سلامت روانی ضعیف مرتبط است، گفتن این که کدام یک عامل اصلی است، دشوار است. اما برای بسیاری، رسانه‌های اجتماعی به اندازه‌ای آزاردهنده است که مایل به ایجاد تغییر هستند.

ترک رسانه‌های اجتماعی آسان نیست. بهترین مهندسان محصولات در جهان از آخرین علم اعصاب برای به حداکثر رساندن زمانی که ما در پلتفرم‌های خود صرف می‌کنیم، استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در یک مطالعه که به بررسی اسکن‌های مغزی پرداخت، 30 دانشجوی دانشگاه به طور تصادفی انتخاب شدند تا بر اساس توصیه‌های دوان (یک پلتفرم رسانه اجتماعی چینی که متعلق به شرکت مادر TikTok است) ویدیوها را تماشا کنند. در حالی که پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده بر اساس تاریخچه حساب‌های خود شرکت‌کنندگان بود، دیگران ویدیوهای تصادفی را تماشا کردند. محققان دریافتند که الگوریتم ویدیوهای شخصی‌سازی‌شده، مسیرهای پاداش مغز شرکت‌کنندگان را (بیشتر از تماشای یک جریان ویدیویی عمومی) فعال کرده و همزمان فعالیت نواحی مغز که خودکنترلی را تنظیم می‌کنند، کاهش می‌دهد. سایر مطالعات اسکن مغزی نشان دادند که “دوست داشتن” عکس‌ها در اینستاگرام و دریافت “لایک” نیز نواحی مسیر پاداش را فعال می‌کند: هرچه تعداد “لایک” بیشتر باشد، این اثر بیشتر است.

چگونه می‌توانم رسانه‌های اجتماعی را ترک کنم؟

من هم سعی کردم ترک کنم. امروز به طور آگاهانه از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی که به من خوش می‌گذرد استفاده می‌کنم و از آن‌هایی که خوشایند نیستند، یا ترک کرده‌ام یا کمتر استفاده می‌کنم. من با انجام چیزی که حالا به همه توصیه می‌کنم شروع کردم: دو هفته به طور موقت “ترک” کردن. از حساب فیس‌بوکم خارج شدم و با تغییر رمز عبور به یک چیز بی‌معنی، ورود مجدد را دشوارتر کردم. روزهای اول کمی آزاردهنده بود. من عادت داشتم به بررسی گروه‌های خاصی مانند مادران پزشک یا صاحبان سگ‌های محله. همچنین معمولاً اخبار را از طریق رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کردم. به جای آن، باید به منابع خبری مستقیم مراجعه می‌کردم.
آنچه را که به دست می‌آوردم پیش‌بینی نکرده بودم: صبحانه برای خودم درست می‌کردم، به خواهرم پیام‌های دوستانه‌تری می‌فرستادم و در محل کارم تولیدی‌تر بودم. همچنین احساس بهتری داشتم. انرژی‌ام را صرف خواندن افکار افرادی که هرگز نمی‌شناختم نمی‌کردم. همچنین متوجه شدم که به اندازه‌ای که فکر می‌کردم از طرف گروه مادران پزشک مورد حمایت قرار نگرفته‌ام. دو هفته بعد اوضاع به قدری خوب پیش رفت که مدت آن را به چهار هفته افزایش دادم. آخرین باری که وارد شدم، دیدن اینکه پست‌ها و به‌روزرسانی‌های یک ماهه چقدر نامربوط به نظر می‌رسیدند، خوشحال‌کننده بود.

آیا رسانه‌های اجتماعی فوایدی دارند؟

هشدارها در مورد مضرات رسانه‌های اجتماعی به حق به صدا درآمده‌اند. اما چندین حوزه وجود دارد که می‌توانند مفید باشند. به عنوان مثال، گروه‌های حمایتی که می‌توانند احساس جامعه و پذیرش را به بسیاری از افراد ارائه دهند، مانند مادران شیرده یا جوانان LGBTQ+، به خصوص در زندگی واقعی دسترسی به آن‌ها دشوار باشد. سایر مطالعات نشان داده‌اند که بزرگسالانی که از رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با دوستان و عزیزان خود استفاده می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که از این رسانه‌ها استفاده نمی‌کنند، احساس اجتماعی کمتری از انزوا دارند. به طور کلی، ما به داده‌های بیشتری در مورد مزایا و خطرات رسانه‌های اجتماعی، به ویژه در مورد اینکه کدام نوع از افراد بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و پیامدهای ویژگی‌های طراحی و محتوای خاص نیاز داریم. متا امسال برنامه‌ای آزمایشی برای اجازه دسترسی به داده‌های برخی محققان خارجی برای بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر رفاه جوانان اعلام کرد. انتظار می‌رود این مطالعات در یک تا دو سال آینده به پایان برسند.

آنچه می‌خواهم بیمارانم بدانند

مقایسه‌هایی که بین خودتان و همسالانتان (یا خودتان و مشهورها) انجام می‌دهید، معمولاً واقع‌بینانه نیست و هنگامی که در یک چرخه اخبار منفی گرفتار می‌شوید، می‌تواند به راحتی احساس خشم یا ناامیدی کنید. همچنین ممکن است ببینید که مردم بدون شما کارهای سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیزی انجام می‌دهند و احساس طرد شدن کنید. اگر رسانه‌های اجتماعی شما را بیشتر از تأیید شدن، غمگین می‌کنند، این یک مشکل است. نگران‌کننده است که رسانه‌های اجتماعی از خواب، تعاملات معنادار رو در رو، یا زمان کار یا یادگیری شما می‌کاهند. سعی کنید مدتی از آن فاصله بگیرید و ببینید که چگونه احساس می‌کنید.

source

توسط elmikhabari