فرودگاه رشت یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور است و اولین‌بار با نام سلیمان داراب افتتاح شد. البته این فرودگاه چندین بار برای بهسازی تعطیل و مجدد بازگشایی شده اما هنوز هم پروازهای خارجی آن با محدودیت مواجه هستند و بیشترین فروش بلیط هواپیما را در سفرهای داخلی دارد. پروازهای خارجی این فرودگاه در مسیرهای محدود و به تعداد بسیار محدودتر در طول ماه انجام می‌شود. در ادامه به بررسی کامل فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت، آدرس و شماره تماس فرودگاه، برنامه پروازهای ورودی و خروجی داخل کشور و پروازهای خارجی آن خواهیم پرداخت.

فرودگاه رشت کجاست؟ (آدرس فرودگاه از رشت، فومن، لاهیجان)

  این فرودگاه از لحاظ دسترسی به شهر، برترین فرودگاه ایران است. فرودگاه در فاصله ۸ کیلومتری مرکز شهر رشت واقع شده و در جاده‌ی رشت – انزلی قرار دارد. اگر در فرودگاه هستید، برای این که به مرکز شهر برسید باید از تاکسی یا اتوبوس‌های فرودگاه استفاده کنید. اتوبوس‌ها هر ۱۵ دقیقه یکبار به سمت مرکز شهر حرکت می‌کنند و نیازی نیست مدت‌زمان زیادی را انتظار بکشید.

  • آدرس فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت: ۷ کیلومتری جاده رشت به انزلی و حدود ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی
  • آدرس فرودگاه رشت از سمت رشت: خود را به بلوار شهید انصاری رسانده و از بلوار ولی‌عصر به سمت فرودگاه حرکت کنید.
  • آدرس فرودگاه رشت از سمت فومن: از پل شهدای گمنام به سمت بلوار شهدای گمنام حرکت کنید، از بلوار نماز به بلوار ولی‌عصر رسیده و مستقیم به سمت فرودگاه حرکت کنید.
  • آدرس فرودگاه رشت از سمت لاهیجان: از بلوار امام رضا به پل جانباز بروید و به سمت بلوار خرمشهر بروید تا به بلوار ولی‌عصر برسید. مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به فرودگاه برسید.

معرفی فرودگاه رشت

 فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت رتبه یازدهم در بین فرودگاه‌های کشور را دارد. این فرودگاه در حاشیه ی دریای کاسپین و در مسیر کریدور شمال-جنوب (کریدور نوستراک) قرار دارد. مالک فرودگاه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده و کدهای فرودگاه بین‌المللی رشت به شرح زیر است.

  • کد فرودگاهی یاتا (IATA): RAS
  • کد فرودگاهی ایکائو (ICAO): OIGG

اطلاعات پرواز فرودگاه رشت

 فرودگاه بین‌المللی رشت گنجایش صد پرواز در طول روز را دارد؛ اما چون امکان فرود هواپیماهای ایرباس-۳۸۰ و بوئینگ ۷۴۷ در این فرودگاه وجود ندارد، مسیر پروازهای خارجی محدود شده و بیشترین پرواز برای سفرهای داخلی است.

اگر در حال سفر به رشت هستید و یا از رشت به دیگر شهرها سفر می‌کنید، حتماً نیاز به اطلاعات و شماره تماس فرودگاه دارید تا بتوانید راحت‌تر از تأخیر احتمالی پرواز و ساعت دقیق آن اطلاع پیدا کنید. برای کسب اطلاعات لازم می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

  • اطلاعات پرواز: ۱۹۹
  • اطلاعات پرواز از سایر استان ها  ۰۱۳۳۴۸۸۸۱۹۹
  • مرکز تلفن: ۰۳۱۳۴۸۸۰۰۰۰
  • روابط عمومی: ۰۳۱۳۴۸۸۸۰۰۰
  • دفتر مدیر ترمینال داخلی: ۰۳۱۳۴۸۸۸۵۱۰

همچنین وب‌سایت رسمی فرودگاه بین‌المللی رشت به آدرس https://rasht.airport.ir به‌صورت مرتب و روزانه، ساعت دقیق پرواز، پروازهای ورودی و پروازهای خروجی را به اطلاع مسافران گرامی می‌رساند.

برنامه پروازهای داخلی فرودگاه رشت

شما می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما تهران رشت و بلیط هواپیما رشت تهران به‌صورت روزانه در این مسیرها تردد کنید. فرودگاه رشت به جز این مسیر، سایر مسیرهای پروازی به شهرستان‌های اطراف خود و شهرستان‌های گیلان را پوشش می‌دهد که شامل مسیرهای زیر می‌شوند :

  • رشت – شیراز
  • رشت – مشهد
  • رشت – کیش
  • رشت – بندرعباس
  • رشت – عسلویه
  • رشت – تبریز
  • رشت – اهواز
  • رشت – اصفهان

پرواز مشهد – رشت یکی از مسیرهای پرتردد از سایر فرودگاه‌های کشور به فرودگاه شهر رشت است. از دیگر مسیرهای پروازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیراز – رشت
  • بندرعباس – رشت
  • عسلویه – رشت
  • اهواز – رشت
  • تبریز – رشت
  • اصفهان – رشت
  • کیش – رشت

برنامه پروازهای خارجی فرودگاه رشت

بخش پروازهای خارجی این فرودگاه مانند پروازهای داخلی آن فعال نیست و اگر قصد پرواز به کشورهای اروپایی و دیگر مسیرها به جز مسیرهای بغداد و نجف و مسقط را دارید، بهتر است ابتدا به نزدیک‌ترین فرودگاه بین‌المللی رفته و از آنجا به مقصد مدنظر خود سفر کنید. مسیرهای بغداد، نجف و مسقط به طور دائم پرواز ندارند و تنها روزهای محدودی در ماه این سفرها انجام می‌شود.

ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه رشت

ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه به وسعت شش هزار مترمربع در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. پس از آن ترمینال پروازهای خارجی به ساختمان قدیمی انتقال یافت و امکانات جدید در ترمینال پروازهای داخلی ساخته شدند. امکانات رفاهی ترمینال داخلی نسبت به ساختمان قدیمی افزایش پیدا کرد و تنها مسئله‌ای که حل نشده، عدم راه‌اندازی جت وی است که باعث می‌شود مسافران از هواپیما تا فرودگاه را پیاده طی کنند.

نحوه دسترسی به ترمینال پروازهای داخلی

 برای دسترسی به ترمینال پروازهای داخلی، از ورودی اصلی فرودگاه در جاده رشت انزلی وارد شوید و پس از ردکردن ترمینال پروازهای خارجی، به ترمینال پروازهای داخلی خواهید رسید. روبه‌روی ترمینال پارکینگ مخصوص پروازهای داخلی قرار گرفته است. ساختمان کناری ترمینال، بخش اداری فرودگاه است که در کنار آن ساختمان شرکت هواپیمایی ایران ایر قرار دارد.

وقتی وارد ترمینال پرواز داخلی شوید، در قسمت تحویل بار، چند غرفه وجود دارد. با مراجعه به تابلوهای روبه‌روی غرفه‌ها می‌توانید به‌راحتی سایر بخش‌های ترمینال مانند نمازخانه، سرویس بهداشتی، بخش امانت بار و… را بیابید.

فضای داخلی ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه رشت و باجه اطلاعات پرواز

ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه رشت

 پروازهای خارجی در این فرودگاه به‌ندرت انجام می‌شوند. عدم وجود امکانات کافی از جمله نصب‌نکردن تجهیزات لازم برای دید افقی پرواز برای نصب سیستم روشنایی و همچنین طول باند نامناسب که باید حداقل ۳۵۰۰ متر باشد باعث شده تا باند فرودگاه مجوز لازم برای پروازهای خارجی را دریافت نکند. به همین علت ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه فعالیت زیادی ندارد و در طرح توسعه فرودگاه قرار گرفته است.

نحوه دسترسی به ترمینال پروازهای خارجی

برای دسترسی به ترمینال پروازهای خارجی، از ورودی اصلی فرودگاه در جاده رشت انزلی وارد شده و به راهتان ادامه دهید. اولین ترمینال برای پروازهای خارجی است. روبه‌روی این ترمینال پارکینگ خصوصی پروازهای خارجی فرودگاه قرار گرفته است.

ترمینال تشریفاتی CIP فرودگاه رشت

  ترمینال تشریفاتی فرودگاه رشت برای افراد ویژه و کارمندان دولت و افراد تجاری فعالیت دارد و تمام امکانات لازم را ارائه می‌دهد. برای استفاده از خدمات تشریفاتی باید با شرکت‌های خصوصی تشریفات تماس گرفته و خدمات لازم را برای پرواز خود رزرو کنید.

 این ترمینال درب مخصوص برای ورود مسافران خود دارد و مسافران با خودروی شخصی به هواپیما رسانده می‌شوند و در هنگام پیاده‌شدن از هواپیما با خودروی شخصی به فرودگاه می‌رسند. گیت بازرسی اختصاصی برای مسافران باعث می‌شود در صف بازرسی معطل نشوند و با استفاده از اینترنت پر سرعت این ترمینال زمان خود را صرف کارهای شخصی و اداری کنند.

فضای داخلی ترمینال تشریفات فرودگاه رشت، میز و صندلی و فرش قرمز ترمینال تشریفاتی

امکانات فرودگاه رشت

 باتوجه‌به این که فرودگاه رشت فرودگاه کوچکی است امکانات پایه‌ای مطلوبی را در آن می‌توانید دریافت کنید. از جمله این امکانات که در ترمینال داخلی وجود دارد، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مراکز خرید آن هستند. مسافرانی که با خودروی شخصی به فرودگاه بین‌المللی رشت می‌روند نگران ماشین‌های خود نباشند زیرا می‌توانند از پارکینگ اختصاصی و شبانه‌روزی فرودگاه استفاده کنند. امکان حمل و بسته‌بندی بار مسافران در این فرودگاه فراهم شده و شعبه‌های صرافی ارزی و ریالی در فرودگاه موجود است.

در فرودگاه یک شرکت اجاره خودرو به نام یوروپکار رشت قرار دارد که در نزدیکی ترمینال CIP قرار گرفته. در صورت تمایل می‌توانید در طول سفرتان از آنجا خودرو کرایه کنید و سفر راحت‌تری داشته باشید. رزرو خودرو از این شرکت به‌صورت آنلاین و حضوری امکان‌پذیر است. برای مسافرانی که قصد دارند تا شهر خودرو کرایه کنند، می‌توانند ماشین را به ایستگاه‌هایی که در شهر واقع شده تحویل بدهند.

مسافرانی که در فرودگاه چیزی از وسیله‌هایشان را گم می‌کنند می‌توانند با مراجعه به بخش اشیا گم شده در ترمینال ۲ آن را پس بگیرند و مسافرانی که در پرواز ایران‌ایر وسیله‌هایشان را گم می‌کنند می‌توانند از فرودگاه و بخش ایرلاین ایران‌ایر پیگیری کنند.

شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه رشت

  شرکت‌های هواپیمایی هما، ایران ایرتور، قشم ایر، کیش ایر، تابان، سپاهان، اترک، نفت ایر، اطلس گلوبال و آسمان در این فرودگاه فعال هستند. پروازهای فصلی به عربستان هم توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام می‌شود.

  در نظر داشته باشید شرکت‌های آسمان، هما و نورریزان در این فرودگاه حضور فیزیکی دارند. شرکت نورریزان پروازهای شرکت کیش ایر، تابان، سپاهان، نفت ایر و اترک را هندل می‌کند و شرکت هواپیمایی هما پروازهای خود و قشم ایر، ایران ایرتور، اطلس گلوبال و سعودی را هندل می‌کند. شرکت هواپیمایی آسمان تنها پروازهای خود را هندل کرده و پاسخگوی مشتریان دیگر پروازها نیست.

شماره تماس شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه رشت

شرکت هواپیمایی هما : ۰۱۳۳۳۱۱۴۰۴۳ و ۰۱۳۳۳۷۲۴۰۷۰ و ۰۱۳۳۳۷۲۴۰۴۷

شرکت هواپیمایی آسمان: ۰۱۳۳۳۷۵۹۵۹۶ و ۰۱۳۳۳۷۵۹۵۹۴

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور: ۰۱۳۳۳۷۵۱۹۰۰

شرکت هواپیمایی کیش ایر: ۰۱۳۳۳۷۵۷۴۷۵ و ۰۱۳۳۳۷۵۷۴۸۴

شرکت هواپیمایی تابان: ۰۱۳۳۳۷۵۷۴۷۵ و ۰۱۳۳۳۷۵۷۴۸۴

شرکت هواپیمایی سپاهان: ۰۱۳۳۳۷۵۷۴۷۵ و ۰۱۳۳۳۷۵۷۴۸۴

شرکت هواپیمایی اترک: ۰۱۳۳۳۷۵۷۴۷۵ و ۰۱۳۳۳۷۵۷۴۸۴

شرکت هواپیمایی نفت ایر: ۰۱۳۳۳۷۵۷۴۷۵ و ۰۱۳۳۳۷۵۷۴۸۴

تاریخچه فرودگاه رشت

  این فرودگاه که اولین‌بار با نام سلیمان داراب، برای راحتی مسافران و سرعت حمل کالا و مسافر در سال ۱۳۲۰ بازگشایی شد و اولین پرواز خود را در مسیر رشت – تهران – تبریز در خرداد سال ۱۳۲۶ داشت. باند فرودگاه در کنار کارخانه الکتریک ایران رشت که کارخانه‌ی لامپ سازی است و به زمین طیاره یا بالون صحرا معروف بود، قرار داشت و پروازهای این فرودگاه تنها در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه انجام می‌شدند. چند سال بعد فرودگاه را تعطیل کردند و در سال ۱۳۴۴ با ایجاد تغییرات و اضافه‌کردن بخش‌های جدید به فرودگاه، اولین فرودگاه مدرن شهر رشت را موقعیت مکانی اکنون آن ساختند و در سال ۱۳۴۷ شروع به کارکرد.

در سال ۱۳۸۹ فرودگاه رشت تحت تحریم پروازهای ایرباس قرار گرفت و به علت ارتفاع ۴۰ متری از سطح دریا، تصمیم گرفتند سوخت‌گیری هواپیماهای هما در مسیر استکهلم و هامبورگ در فرودگاه بین‌المللی رشت انجام شود. این فرایند هزینه‌های سوخت‌گیری را برای هواپیماها کاهش می‌دهد و در نتیجه فرودگاه بین‌المللی رشت، مسیر پروازی کناره‌ی خزر، مقرون‌به‌صرفه‌ترین خط پروازی در حوزه کشورهای اسکاندیناوی و اروپای مرکزی را خواهند داشت.

source

توسط elmikhabari.ir