گردو یکی از مغذی‌ترین و محبوب‌ترین آجیل‌ها است که خواص بی‌شماری برای سلامتی دارد. اما نگهداری گردو به‌خصوص زمانی که تازه است و هنوز پوست آن جدا نشده، نیازمند دقت و رعایت نکات خاصی است. این در حالی است که گردوهای تازه عمر مشخصی داشته و در عین حال طعم و عطر آن ها به اندازه ای جذاب است که همه ما دوست داریم در تمام طول سال بتوانیم این طعم و عطر را همراه با خود داشته باشیم. 

اما گردوهای تازه اگر به‌درستی نگهداری نشوند، ممکن است طعم و ارزش غذایی خود را از دست بدهند یا حتی فاسد شوند. پوست سبز گردو در حالت اولیه دارای رطوبت زیادی است که می‌تواند باعث کپک‌زدن مغز گردو شود. در این مقاله از ستاره روش‌های مختلفی برای نگهداری گردو تازه با پوست، از خشک‌کردن گرفته تا استفاده از فریزر و سایر روش‌های ساده و موثر را بررسی خواهیم کرد. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا گردوها را برای مدت طولانی‌تری تازه و باکیفیت نگه دارید و از خواص فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید.

نگهداری گردو تازه با پوست برای مدت کوتاه

بهترین روش برای نگهداری گردو با پوست سبز، نگهداری آن در پوست خودش است. پوست سبز گردو در واقع یک لایه محافظتی برای گردو است و می ‌تواند از خشک شدن زود هنگام و از دست دادن رطوبت آن جلوگیری کند. بهتر است گردو ها را همراه با پوست سبز آن ها در یک سینی یا سبد قرار داده و در محیطی خنک و خشک نگهداری کنید. مهم ترین عامل در طرز نگهداری گردو تازه با پوست سبز، حفظ آن ها در محیط خنک و خشک است. رطوبت بالا می‌ تواند باعث سریع خشک شدن و ریزش پوست گردو ها شود. بنابراین محیطی با رطوبت متناسب و دمای حدوداً ۱۰-۱۵ درجه سانتی گراد برای نگهداری گردو ها مناسب است.

با رعایت این نکات می ‌توانید گردو های تازه چیده شده با پوست سبز را به مدت تا چند هفته نگهداری کنید. گردو های تازه با پوست سبز دارای طعم و عطر بیشتری هستند و این خواص با گذر زمان کاهش می ‌یابند. پس در صورت امکان، بهتر است گردو های تازه را سریع تر مصرف کنید.

 

پیشنهاد: در ستاره می توانید نگهداری میوه به مدت طولانی، نگهداری آب میوه برای مدت طولانی و روش های تازه نگه داشتن سیر را نیز بخوانید.

نگهداری گردو تازه با پوست سبز برای مدت طولانی

بهترین روش برای انجام روش و طرز نگهداری گردو تازه با پوست سبز، خشک کردن آن است. خشک کردن گردوها به شکل صحیح می ‌تواند مانع از پوسیدگی و خراب شدن آن ها شود. در ادامه مطلب بهترین روش برای خشک کردن گردو تازه را ذکر می کنیم.

  • خراشیدن پوست: با یک چاقو تیز، روی پوست گردو ها خراشی کوچک ایجاد کنید. این کار به باعث می شود پوست در زمان خشک شدن باز شده و رطوبت درون گردو کاهش یابد.
  • خشک کردن درون سینی: قرار دادن گردو ها در یک سینی یا صفحه پهن و در محیطی خشک با تهویه‌ خوب، بهترین روش برای خشک کردن گردو است. مطمئن شوید که گردو ها در سینی به یکدیگر نچسبیده و دارای تهویه در اطراف خود باشند.
  • محیط خشک و تهویه‌ی مناسب: همانطور که گفتیم سینی حاوی گردو ها را در محیطی خشک با تهویه‌ هوای مناسب قرار دهید. می ‌توانید از یک فن استفاده کنید تا هوا را در اطراف سینی به جریان انداخته و رطوبت گردو و محیط اطراف را کاهش دهد.
  • زمان خشک کردن: مدت زمان لازم برای خشک شدن گردو ها بستگی به شرایط هوا و اندازه گردوها دارد. معمولاً این فرآیند حدود ۱ تا ۲ هفته طول می‌ کشد.
  • ذخیره ‌سازی: پس از خشک شدن کامل، گردو ها را درون کیسه‌ های نایلونی یا جعبه‌ و ظرف هایی قرار دهید که هوا به داخل آن ها نفوذ نکند. سپس گردو ها را در یخچال یا محیط خنک و خشک نگهداری کنید.

روش نگهداری گردو تازه با پوست با استفاده از فر

این روش نگهداری گردو تازه با پوست سریع تر از روش سنتی گردو ها را خشک می کند و معمولاً به دقت و زمان کمتری برای مراقبت از گردو ها نیاز دارد. اما در هر دو روش، مهم است که گردو ها قبل از خشک شدن کاملاً تمیز شوند. همچنین بهتر است از گردوی سالم و بدون پوسیدگی برای این منظور استفاده کنید.

  • پوسته سبز و تازه گردوها را باز کرده و گردو را از درون آن خارج کنید.
  • گردوها را در یک تابه یا سینی قرار دهید.
  • گردوها را درون فر در دمای پایین (حدود ۵۰-۶۰ درجه سانتیگراد) و برای مدت زمانی حدوداً ۴ تا ۶ ساعت قرار دهید. دمای پایین و زمان مدت طولانی کمک می‌ کند تا گردوها به طور یکنواخت خشک شوند و از سوختن آن ها نیز جلوگیری می شود.
  • پس از اتمام زمان مقرر، گردوها را از فر خارج کنید و در دمای اتاق قرار دهید تا خنک شوند.
  • گردوها را درون بسته ‌بندی مناسب قرار داده و در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

آیا نگهداری گردو تازه با پوست در فریزر امکان پذیر است؟

نگهداری گردو با پوست سبز در فریزر توصیه نمی‌شود. پوست سبز گردو دارای رطوبت زیادی است و اگر با این پوست در فریزر نگهداری شود، احتمال پوسیدگی، فساد و کاهش کیفیت گردو وجود دارد. بهتر است قبل از فریز کردن گردو، پوست سبز آن را جدا کنید و سپس مغز گردو یا گردو با پوست سفت را به‌درستی بسته‌بندی کرده و در فریزر قرار دهید. این کار از خراب شدن گردو جلوگیری می‌کند و باعث حفظ طعم و خواص آن می‌شود.

همچنین گردویی که از پوست سبز جدا کرده اید را می ‌توانید در یخچال و فریزر نگهداری کنید تا مدت زمان بیشتری تازگی خود را حفظ کنند. برای نگهداری گردو در یخچال، گردوها را در بسته ‌بندی مناسب قرار دهید. می ‌توانید از کیسه ‌های نایلونی یا ظروف پلاستیکی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که بسته ‌بندی محکم باشد تا هوای یخچال به داخل ظرف منتقل نشود و از رطوبت و بوی غیر مطلوب جلوگیری شود. دقت کنید که دمای مناسب برای نگهداری گردو در یخچال حدود ۰-۴ درجه سانتیگراد است. همچنین گردو در یخچال به مدت ۶ ماه قابل نگهداری است. با گذشت زمان، کیفیت و طعم گردوها ممکن است تغییر کند، اما هنوز قابل مصرف هستند.

برای نگهداری گردو تازه با پوست در فریزر نیز، قبل از قرار دادن گردوها در فریزر آن ها را در بسته ‌بندی محکم و مناسب قرار دهید. می‌ توانید از کیسه‌ها و ظروف مخصوص فریزر استفاده کنید. دمای مناسب برای نگهداری گردو در فریزر نیز حدود ۱۸- درجه سانتیگراد است. گردوها در فریزر تا ۱ سال قابل نگهداری هستند. با گذشت زمان، ممکن است گردو های تازه طعم و کیفیت اولیه خود را از دست بدهند ولی همچنان قابل مصرف هستند و از خراب شدن و پوسیدگی آن ها نیز جلوگیری می شود.

source

توسط elmikhabari.ir