کلاس یوس

تحقیق جدیدی نشان می‌دهد گربه‌ها توانایی یادگیری کلمات را دارند، حتی اگر زبان شما را یاد نگرفته باشند، احتمالاً می‌توانند برخی کلماتی را که ادا می‌کنید، متوجه شوند. در واقع توانایی آن‌ها در بازی تداعی واژه‌ها حتی از نوزادان انسان‌ها بالاتر است.

براساس مطالعه جدیدی که نتایج آن در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است، گربه‌ها حتی سریع‌تر از نوزادان انسان‌ها یاد می‌گیرند که تصاویر را با کلمات مرتبط کنند. در واقع گربه‌ها از آنچه به‌ نظر می‌رسد باهوش‌ترند و فقط با گوش‌دادن به صحبت‌های انسان‌ها می‌توانند مهارت‌های اولیه زبان انسانی را کسب کنند.

گربه‌ها احتمالاً می‌توانند برخی کلمات زبان انسان را یاد بگیرند و درک کنند

گربه‌ها در بازی تداعی واژه‌ها

به گفته «بریتانی فلورکیویچ»، روان‌شناس تکاملی از کالج لیون، گربه‌ها حدود ۱۰ هزار سال است که همراه انسان‌ها هستند و طبیعی است بتوانند این نوع تداعی‌ها را یاد بگیرند. دانشمندان در ۵ سال گذشته چیزهای زیادی درمورد واکنش گربه‌ها به زبان انسان کشف کرده‌اند؛ برای مثال، سال ۲۰۱۹ یک تیم تحقیقاتی ژاپنی کشف کرد گربه‌ها نام‌های خود را می‌دانند و با حرکت‌ سر و گوش‌هایشان به روشی خاص به آن پاسخ می‌دهند. همچنین سال ۲۰۲۲ نتایج تحقیقی نشان داد گربه‌ها می‌توانند تصاویر اعضای خانواده صاحبشان و سایر گربه‌ها را با اسم‌هایشان مطابقت دهند.

«ساهو تاکاگی»، دانشمند شناختیِ مقایسه‌ای در دانشگاه آزابو و عضو مطالعه سال ۲۰۲۲، دراین‌باره گفت: «من بسیار شگفت‌زده شدم؛ زیرا این بدان معنا بود که گربه‌ها می‌توانستند مکالمات انسانی را بشنوند و کلمات را بدون هیچ آموزش مبتنی‌بر پاداش خاص درک کنند. آیا گربه‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند تا زبان انسان را یاد بگیرند؟»

تاکاگی و همکارانش برای آزمایش جدید خود ۳۱ گربه بالغ را انتخاب کرده و نوعی تست طراحی‌شده برای نوزادان انسان‌ها را برای آن‌ها اجرا کردند. دانشمندان هر گربه را جلوی یک لپ‌تاپ گذاشتند و دو تصویر کارتونی متحرک ۹ ثانیه‌ای به حیوانات نشان دادند، درحالی‌که یک صدا چهار بار کلمه‌ای ساختگی را تکرار می‌کرد، پخش می‌شد. پس از درس اول، دانشمندان به گربه‌ها استراحت دادند سپس چهار بار دیگر تصاویر رو پخش کردند. اما این‌ بار روی نیمی از تصاویر، صدای اشتباه پخش شد. این‌جا گربه‌ها به‌طور میانگین 33 درصد بیشتر به صفحه نگاه کردند؛ چون ظاهراً متوجه شدند صدا با تصویر همخوانی ندارد.

در کمال تعجب، اکثریت قریب‌به‌اتفاق گربه‌ها فقط پس از دو درس ۹ ثانیه‌ای، ارتباط هر کلمه و تصویر را یاد گرفته بودند. در مقابل، بیشتر نوزادان ۱۴ ماهه انسان به چهار درس ۱۵ ثانیه‌ای نیاز دارند که شامل شنیدن هفت بار هر کلمه در هر درس می‌شود.

source

توسط elmikhabari.ir