فیلم Mississippi Burning

فیلم میسیسیپی در آتش

  • کارگردان: آلن پارکر
  • بازیگران: جین هکمن، ویلم دفو، فرانسیس مک‌دورمند
  • سال اکران: ۱۹۸۸

خلاصه‌ی داستان: دو مامور اف‌بی‌آی با دو شیوه‌ی کار کاملا متفاوت، به میسیسیپی می‌رسند تا درباره‌ی ناپدید شدن چند تن از فعالان حقوق مدنی، تحقیق کنند.

چه می‌شد اگر مارتین اسکوسیزی، پرسپکتیو روایت قاتلان ماه گل (Killers of the Flower Moon) را تغییر نمی‌داد و ماجرای کشتار بومیان را در قالب یک داستان کاراگاهی تیپیک و از زاویه‌ی دید ماموران اف‌بی‌آی روایت می‌کرد؟ نمونه‌ای از این رویکرد را می‌توان در ساخته‌ی انتهای دهه‌ی هشتاد آلن پارکر پیدا کرد.

میسیسیپی در آتش، یک تریلر جنایی است که داستان آن، با الهام از ماجرای واقعی مفقود شدن و قتل سه فعال حقوق مدنی در فیلادلفیا در سال ۱۹۶۴ شکل گرفته و به فعالیت‌های گروه کو کلاکس کلن در ایالت محافظه‌کار جنوبی آمریکا می‌پردازد. جین هکمن و ویلم دفو، نقش دو مامور اف‌بی‌آی را بازی می‌کنند که برای پرده برداشتن از راز قتل‌ها، اعزام می‌شوند و کم‌کم، از ابعاد ماجرایی تاریک، سردرمی‌آورند.

میسیسیپی در آتش، فیلم سرراستی است. این سرراستی را حتی می‌توان منفی تعبیر کرد؛ می‌شود گفت که برخورد اثر با ایده‌های سیاسی‌اش، زیادی سطحی، شعاری و ساده‌انگارانه است و داستان‌اش، قابل‌پیش‌بینی. اما در رویکرد اجرایی پارکر، نوعی از صداقت و خلوص احساسی دیده می‌شود که در سینمای امروز، کم‌یاب است.

تماشای کاریزمای جین هکمن در نقش پلیس رِند قصه، لذت‌بخش است و نحوه‌ی توسعه‌ی رابطه‌ی او با شخصیت فرانسیس مک‌دورمند، ظریف‌تر از چیزی است که انتظار می‌رود. از دیگر جذابیت‌های جانبی فیلم، تماشای این است که ویلم دفو، نقش مامور تحصیل‌کرده، اتوکشیده، کم‌تجربه و جدی اف‌بی‌آی را دارد؛ تصویری که با پرسونای سینمایی آشنای او، خیلی متناسب نیست!

source

توسط elmikhabari.ir