چند روز پیش در مورد استراتژی های موفق بازاریابی برای سال جدید گویا آی تی یک راهنمای کامل برای مدیران کسب و کار و بازاریابان تدوین و منتشر کرد که مهم ترین بخش آن از نظر من بخش تولید محتوای خاص ویدیویی بود. هر چند سال هاست که ویدیو مارکتینگ بهترین اهرم بازاریابی به شمار می آید اما در عصر کنونی ویدیو مارکتینگ هنوز خاص تر شده و تمرکز آن روی ساختن ویدیو کوتاه قرار گرفته است. شورت ویدیو ها یا ویدیوهای کوتاه که این روزها جایگاه خاص خود را در یوتیوب و اینستاگرام دارند باید حرفه ای و اصولی طراحی شوند تا بیشترین پاسخ دهی را داشته باشند.

گویا آی تی برای اینکه به شما کمک کند تا در امر ساختن ویدیو کوتاه موفق عمل کنید این رهنما را تدوین کرده است.

ویدیو کوتاه چیست

ویدیو کوتاه معمولا به ویدیوهایی گفته می شود که کمتر از ۱ دقیقه زمان می گیرند. هر چند در میان ویدیوهای کوتاه موفق که بسیار وایرال شده اند ویدیو هایی بین ۲ تا ۳ دقیقه نیز مشاهده شده است اما تاکید بر این است که ویدیو ها را حتی الامکان در فشرده ترین حالت ممکن از نظر زمان بسازید.

خاصیت دیگر ویدیوهای کوتاه، عمودی بودن آن هاست که در پلتفرم های مختلف این دیدیو ها به صورت عمودی نمایش داده می شوند.

اگر تایم لاین شما مملو از ویدیوهای کوتاه دو سه دقیقه ای جذاب باشد معمولا کاربران به سختی از صفحه شما بیرون می آیند و این می شود برگ برنده بازاریابی برند شما در سال جدید و سال های پیش رو.

ساختن ویدیو کوتاه

چرا باید برای ساختن ویدیو کوتاه سرمایه گذاری کرد

شبکه های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام هر کدام حدود میلیاردها نفر کاربر دارند اما این ویدیو های کوتاه چه دارند که انقدر محبوب هستند و بیزینس ها باید روی آن کار کنند. بنظر ما که دلیل این امر می تواند موارد زیر باشد:

موفق در جلب توجه

پویایی یعنی زنده بودن و زنده بودن همیشه جلب توجه می کند. ویدیو ها معمولا بهتر از پست های ثابت جلب توجه می کنند چرا که با حرکت و صدا همراه هستند و چون المان های مختلف صوتی و بصری همراه با ویدیو ها هستند منجر به این می شوند که مخاطب با آن ها همراهی کند و در لحظه درگیر باشد. ویدیوهای کوتاه این تداعی را در ذهن کاربر القا می کنند که در کمترین زمان ممکن بیشترین چیزها را می توانند از یک ویدیو دریافت کنند بنابراین ذهن برای مشاهده ویدیو ممانعتی نمی کند یا اقلا کمتر مانع سازی می کند.

هضم ویدیو کوتاه آسانتر است

ویدویی که یک دقیقه یا کمتر زمان دارد دارای محتوای کمی است و شاید با خودتان بگویید که با یک عکس نوشته هم می شود آن را راه اندازی کرد. اما خواندن متن های ریز روی عکس و حتی مراجعه به کپشن می تواند کمی برای کاربران خاص سخت باشد یا اصلا جالب نباشد. معمولا ارائه به صورت ویدیو همیشه مفید است و ساده تر جلوه می کند. ویدیو کوتاه همراه با صوت و تصویر و گاهی نوشته هایی است که کمک می کند یادگیری از کانال های مختلف به کاربر مخابره شود و این به همراهی بیشتر و هضم بهتر توسط کاربر منجر می شود.

 بازسازی این ویدیو ها ساده است

پلتفرم هایی که از ویدیو کوتاه پشتیبانی می کنند به کاربران اجازه می دهند تا ویدیو های کوتاه منتشر شده را بازسازی کنند و با نظر خود آن ها را تلفیق کرده و نشر کنند. به این کار اصطلاحا ریف کردن می گویند. این نیز دلیل دیگری است که منجر به وایرال شدن بیش از پیش ویدیو ها در عرصه تبلیغات شده است.

ساختن ویدیو کوتاه

۱۱ نکته برای ساختن ویدیو های کوتاه و جذاب

وقتی قصد ساختن ویدیو کوتاه دارید قرار نیست ساعت ها وقت گران بهای خود را صرف ساختن یک ویدیو ۳۰ ثانیه ای کنید. در ادامه نکته هایی را بیان می کنیم که به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن ویدیو های کوتاه و حرفه ای بسازید.

مخاطبین خود را بشناسید

در آموزه های بازاریابی بخش مهمی وجود دارد که نیاز است که شما به طور کامل مخاطب خود را بشناسید، دغدغه و نیاز او را بدانید و در این باره تولید محتوا کنید. بنابراین سعی کنید هنگام ساختن ویدیو کوتاه، تمرکزتان روی مخاطب و اهدافی باشد که با مخاطب تان گره خورده است. مشکلات، نیازها، علایق و مواردی نظیر این در مورد مخاطبین خود در نظر بگیرید و روی آن ها کار کنید.

قالب ویدیویی مناسب را انتخاب کنید

قالب ویدیویی هم نقش اساسی در انتقال مفاهیم به صورت اثرگذار دارد. انواع قالب ویدیویی شامل ویدیوهای انیمیشنی، فوتیج های نریشن دار، ویدیوهایی که خودتان ضبط کرده اید و .. هستند. بهترین قالبی را انتخاب کنید که مطمین هستید برای تان کار می کند و موضوع هدف تان را به خوبی منتقل می کند.

سریع تر مخاطبین خود را جذب کنید

برای جلب توجه از مخاطبین در شبکه های اجتماعی باید در ۳ ثانیه اول کلیپ خود هر چه از هنر دارید را پیاده کنید تا بتوانید آن ها را پای ویدیوی خود بنشانید. در این قسمت راهکارهایی برای جلب توجه مخاطب اورده شده است:

  • پرش به یک شوخی، حرکت غیرعادی، می تواند شروعی موفق برای یک ویدیو باشد. نباید در ویدیو کوتاه دلیل ساختن ویدیو کوتاه خود را شرح دهید. سریع به سر اصل داستان بروید و مخاطب خود را بهره مند کنید.
  • ابتدای کلیپ، یا کاور، یا یک ثانیه اول را به چیزی بپردازید که مخاطب از مشاهده ویدیو های شما دریافت می کند. این کمک می کند تا مخاطب واقعی محتوای مورد نیازش را پیدا کند و پای ان بنشیند.
  • در فریم اول یک متن بنویسید که کنجکاوی را فعال می کند و مخاطب را به دنبال پاسخ یافتن کنجکاوی خود می کشاند.

در مورد ترندهای روز کار کنید

محتوای کوتاه باعث شده تا روندهای مختلف ویدیویی به‌سرعت گسترش پیدا کنند. این نوع محتوا به‌راحتی قابل دنبال کردن است و شانس دیده شدن ویدیوهای شما توسط الگوریتم‌ها را بالا می‌برد. به همین دلیل، ممکن است ویدیوی شما به مخاطبان جدیدی نمایش داده شود که علاقه‌مند به بررسی بیشتر صفحه شما باشند. برای مثال، به رقص Renegade در سال ۲۰۱۹ فکر کنید؛ خالقانی مانند Charli D’Amelio تنها با پیروی از این روند توانستند طرفداران زیادی جذب کنند.

کوتاه و جذاب کار کنید

سعی کنید در ویدیوی کوتاهی که دارید فقط موارد ضروری را بگویید. معمولا مردم به ویدیو های کوتاه تر و فشرده و دقیق تر بیشتر توجه نشان می دهند. سعی کنید مکث های غیر ضروری را حذف کنید و اطمینان حاصل کنید که هر فریم چیزی برای اضافه کردن دارد.

سعی کنید ویدیو زیر نویس داشته باشد که به لطف هوش مصنوعی این کار ساده و سریع انجام می شود. می توانید نکات مهم را زیر نویس کنید.

 

کپشن نویسی کنید

معمولا در برخی اوقات واقعا انرژی این را نداریم که ویدیو ها را با صدا بشنویم. از طرفی ممکن است مخاطبین شما از افراد کم یا ناشنوا باشند. بنابراین لازم است که بدانند در ویدیوی شما چه گذشته است. در چنین شرایطی توصیه داریم که حتما کپشن نویسی کنید تا مخاطبین بیشترین توجه را به ویدیوی شما داشته باشند. این توضیحات کوتاه باید حرفه ای نوشته شوند و هر شبکه اجتماعی نیز محدودیت های خاص خود در این باره دارد.

بنابراین طبیعی است که باید کلمات را هوشمندانه انتخاب کنید. اما اگر می خواهید این کار را ماشینی کنید می توانید از اپلیکیشن Captions استفاده کنید. این برنامه کپشنی برای ویدیوی شما استخراج می کند که خودتان می توانید یک ویرایش ابتدایی روی آن انجام دهید.

از طرفی Captions AI نیز برای نوشتن کپشن ایده های خوبی به شما می دهد.

 

به صورت عمودی تولید محتوا کنید

اکثر اپلیکیشن هایی که از فرمت ویدیوی کوتاه یا شورت ویدیو پشتیبانی می کنند این دسته از محتوا را به صورت عمودی نمایش می دهند بنابرین اگر محتوای ویدیویی خود را افقی درست کنید برای مشاهده در این شبکه ها لازم است که آن را به صورت عمودی دراورید و این می تواند بخش زیادی از محتوای تصویری شما را خراب کند. بنابراین فرمت ویدیوهای کوتاه در شبکه های مختلف را در نظر داشته باشید و از حالت عمودی برای گرفتن فیلم و تولید محتوا استفاده کنید.

ساختن ویدیو کوتاه

ساختن ویدیو کوتاه از ویدیوهای بلند

اگر قبلا ویدیوهای بلند در یوتیوب خود بارگذاری می کرده اید حالا می توانیند به کمک اپلیکیشن کپشن به سادگی ویدیوهای کوتاه تری از ان تهیه کنید و بدون این که نیاز به ساختن ویدیوهای جدید باشد از همان محتوای قدیمی استفاده کرده و در ساختن ویدیو کوتاه موفق شوید.

وقتی از اپلیکیشن Captions استفاده می کنید کافی است که لینک ویدیوی یوتیوب خود را به اپلیکیشن Captions وارد کنید. خود اپلیکیشن بقیه کارها را انجام می دهد. می توانید خروجی های این اپلیکیشن را به سادگی ویرایش کنید و هدفمند تر ان ها را تدوین کنید و برای ساختن ویدیو کوتاه از Captions کمک بگیرید.

 

در مورد دغدغه و حل مشکل مخاطب ویدیو بسازید

ما برای این که بتوانیم بیشترین بازخورد مثبت را از ویدیوهای خود بگیریم باید مخاطب را با خود همراه کنیم. مخاطب به دنبال این است که درک شود و مشکلش بیان و راه حلش گفته شود. اگر هنگام ساختن ویدیو کوتاه این خط مشی را دنبال کنید به بهترین شکل ممکن می توانید با یک ویدیو ۲ دقیقه ای باز خورد های خوب ایجاد کنید.

 

ارزش های برند خود را به ویدیو آورید

هنگام ساختن ویدیو کوتاه تلاش کنید روح ارزش های برند خود را در ویدیو حفظ کنید و به وضوح به مخاطب بفهمانید که می توانید برای چه چیزی از دغدغه های آنان مثبت و مفید واقع شوید.

 

افزودن دعوت به عمل در ویدیو

یکی از مهم ترین کارهایی که باید هنگام ساختن ویدیو کوتاه مد نظر داشته باشید ایجاد دعوت به عمل باید باشد تا مخاطب را تشویق و دعوت کنید تا ویدیو را لایک کند، به اشتراک بگذارد، نظر بدهد یا حتی از سایت یا محصول خاصی دیدن کند.

 

بهترین اپلیکیشن برای ساختن ویدیو کوتاه

اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند با گرفتن فیلم های عمودی در قطع و اندازه شورت ویدیو های اینستاگرام و یوتیوب بتوانید این مدل ویدیو ها را به طور عالی بسازید.

لیست ۶ اپلیکیشن برتر برای ساختن شورت ویدیو

  1. Riverside
  2. Canva
  3. Vimeo
  4. Animoto
  5. Captions
  6. InShot

اما به نظر می رسد که کپشن اپلیکیشنی است که اختصاصی برای ساختن ویدیو کوتاه به کار می رود.

ویژگی های اپلیکیشن کپشن برای ساختن ویدیو کوتاه

برش و ویرایش اتومات و دستی ویدیوها: به کمک این اپلیکیشن می توانید قسمت های خراب یا حتی مکث های بیجا را حذف کنید. می توانید این کار را هم به طور دستی انجام دهید و ویرایش های مد نظر خود را روی ویدیو انجام دهید.

افزودن زیرنویس و دوبله خودکار: این اپلیکیشن قادر است که ویدیوی شما را به زبان های مختلف دوبله کند و کپشن ها و زیر نویس های لازم را ایجاد کند تا بدین ترتیب در جامعه جهانی بیشترین تاثیرگذاری را از فیلم خود ببینید.

افزودن موسیقی های اختصاصی: کپشن کمک می کند که بتوانید موسیقی های خاص و غیرتکراری و کاملا جدید را به ویدیو خود بیفزایید و در این باره از هوش مصنوعی کمک می گیرد.

اعمال افکت های هوش مصنوعی: یکی از ویژگی های حرفه ای اپلیکیشن کپشن برای ساختن ویدیو کوتاه این است که به طور اتوماتیک نویزها را کاهش می دهد، گفتار را اصلاح می کند و حتی تماس های چشمی خاص را تنظیم می کند و بدین ترتیب ویدیو شما را به بهترین ویدیو با حداقل نقص ها تبدیل می کند.

ایده پردازی با کمک هوش مصنوعی:‌ این برنامه با کمک اسکریپت هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند به ایده‌های محتوا فکر کنید و اسکریپت‌ها را سریع بنویسید تا هرگز از دست ندهید. وقتی فیلم می‌گیرید، ابزار Captions’ Teleprompter دقیقاً به شما نشان می‌دهد که چه بگویید.

ساختن ویدیو کوتاه

۵ گام برای ساختن ویدیو کوتاه حرفه ای

در ادامه این مطلب ۵ گام مهم برای اینکه بتوانید در ساختن ویدیو کوتاه حرفه ای عمل کنید آورده ایم. مراحل را با دقت بخوانید و اجرا کنید. دقت کنید که هر چه در قسمت های بالا گفته شده در مورد مرحله اول به کار شما می آید. بنابراین برای مرحله ۱ وقت بگذارید.

گام اول: محتوای خود را طرح ریزی کنید

قبل از این که شروع به ضبط ویدیو کوتاه خود کنید باید یک پلن شفاف از محتوای خود داشته باشید که در آن به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه می خواهید بگویید؟
  • چرا می خواهید بگویید؟
  • به چه هدف می خواهید بگویید؟
  • که چه بشود؟

باید توجه کنید که ویدیو کوتاه است و باید نکات مهم که با هدف شما گره خورده را انتخاب کنید و در نهایت در ۳ دقیقه بگنجانید.

شاید لازم باشد قبل از گرفتن فیلم، با تیم خود هم نظری کنید تا در این باره یک پلن شفاف از آنچه می خواهید بگویید را تنظیم کنید. یا شاید بخواهید در مورد داستان خاصی چیزی بگویید یا حتی شاید بخواهید متنی را از روی کاغذ بخوانید!

انتخاب باشماست فقط باید تمام آنچه در ابتداین مطلب تا پیش از طراحی این ۵ گام نوشته ایم را مد نظر داشته باشید.

گام دوم: بهترین نرم افزار برای ساختن ویدیو را انتخاب کنید

در مرحله بعد، زمان آن رسیده است که ابزارهای نرم افزار ویدئویی مناسب را انتخاب کنید تا به شما در ضبط محتوای ویدیویی کمک کند. انتخاب نرم افزار مناسب می تواند بر ابزارها و ویژگی هایی که هنگام فیلمبرداری و ویرایش به آنها دسترسی دارید تأثیر بگذارد.

هنگام انتخاب یک سیستم نرم افزاری، بهتر است به دنبال یک رابط کاربر پسند با ابزارهای با کیفیت باشید، زیرا این کار حرفه ای بودن ویدیوی کوتاه شما را بهبود می بخشد. سعی کنید به دنبال سیستمی با ویژگی ها و عملکردهای پیشرفته برای تولید محتوا باشید.

اگر قصد دارید چند ویدیوی کوتاه در طول زمان بسازید، انتخاب نرم افزار مناسب می تواند به موفقیت شما در دراز مدت کمک کند. شما سیستمی خواهید داشت که می تواند به شما در دستیابی به اهداف و پتانسیل خود کمک کند.

گام سوم: ویدیو را ضبط کنید

مرحله سوم ضبط ویدیو است. بهتر است که مدت زمانی قابل توجه برای ضبط ویدیو بگذارید و چیزی بیش از حد مورد نیاز خود ضبط کنید. با این کار محتوا برای ویرایش خواهید داشت و خروجی آن متنوع تر و باب میل تر خواهد شد.

تجهیزات تولید فیلم در محیطی آرام، خوش نور و کم نویز قرار دهید و مطمین باشید که ویدیو علاوه بر داشتن نور بالا، دارای صدای با کیفیتی نیز است.

تمرکزتان هنگام ضبط ویدیو روی هدف تان باشد و عوامل حواس پرتی را به صفر برسانید تا کیفیت ویدیو بالا برود. خوب است برای یک کلیپ یا محتوا ۵ ویدیو بگیرید (حداقل) تا برای خروجی گرفتن بهترین و بی نقص ترین را بتوانید ویرایش کنید.

 

گام چهارم: ویدیو را ویرایش یا بازسازی کنید

وقتی ویدیو ضبط شد، حالا نوبت به ویرایش محتوا می رسد. هدف از ویرایش باید تولید خروجی نهایی متناسب با هدف، وضوح و شفافیت باشد.

ابزارهای مختلف ویرایشی هر کدام می توانند امکانی به شما بدهند که بتوانید به سادگی چیزهای اضافی را از ویدیو حذف یا برای بهتر شدن چیزهایی را به آن اضافه کنید. هر چند اپلیکیشن هایی مثل کپشن کافی به نظر می رسند اما گاهی لازم است ویدیو را در چند برنامه ویرایش کنید تا خروجی باب میل شود.

ویرایش ویدیو به شما این امکان را می دهد که کنترل استراتژی محتوای ویدیویی خود را در دست بگیرید. جزئیاتی را که به پیام کلیدی شما مرتبط نیستند حذف کنید و فقط بهترین قسمت های محتوای ضبط شده خود را برجسته کنید.

گام پنجم: ویدیو را نشر دهید

شیرین ترین مرحله تولید محتوا در شبکه های اجتماعی قسمت نشر آن است که البته آن هم شروط خاص خود را دارد تا به موفقیت صفحه شما و برند شما کمک کند. دقت کنید که استفاده از هشتگ های درست، نوشتن کپشن های اصولی، بهره مندی از کلمات اثر بخش، و حتی استفاده از اقدام به عمل هایی که منجر به دیده شدن ویدیو، محبوب شدن آن و رساندن شما به هدف است را هنگام نشر فراموش نکنید. در آموزش رفتن به اکسپلور اینستاگرام حتما نکات مهم در مورد اشتراک گذاری و نشر محتوا را بخوانید.

منبع کمکی: riverside | captions

source

توسط elmikhabari.ir