فولکس‌واگن به‌طور رسمی برنامه‌های خود برای عرضه سدان برقی ID.7 در ایالات متحده و کانادا را کنار گذاشت. این خودرو که پیش‌تر قرار بود در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴ در آمریکا عرضه شود، در ماه مه گذشته توسط فولکس‌واگن به تعویق افتاد، زیرا این شرکت آلمانی در آن زمان اعلام کرده بود که “متعهد به تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر بازار” است. ظاهراً بازار نظر خود را داده و ID.7 دیگر سرنوشتی در آمریکای شمالی نخواهد داشت.

تأیید این خبر از سوی The Car Guide صورت گرفت که مستقیماً از رئیس بخش ارتباطات فولکس‌واگن در کانادا دریافت کرده است که این برند برنامه‌های خود برای عرضه این سدان برقی هم‌اندازه با پاسات را در ایالات متحده و کانادا لغو کرده است. همچنین، Automotive News نیز این تصمیم را تأیید کرد و به نقل از سخنگوی شرکت فولکس‌واگن، دلیل این اقدام را “شرایط چالش‌برانگیز بازار خودروهای برقی” عنوان کرد. این خبر چندان هم غافلگیرکننده نیست، به‌ویژه پس از آنکه دو هفته پیش، فولکس‌واگن ناگهان ID.7 را از وب‌سایت آمریکایی خود حذف کرد.

البته این مشکل فقط مختص فولکس‌واگن نیست. بازار خودروهای برقی در آمریکای شمالی، حداقل در حال حاضر، بی‌ثبات و ناپایدار است. به‌ویژه بازار ایالات متحده تحت فشار ناشی از عدم اطمینان قرار گرفته است، زیرا انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور مسیر حمایت‌های دولتی از خودروهای برقی را تغییر داده است. دولت جدید در تلاش است تا یارانه‌های خودروهای برقی که قبلاً تحت قانون “کاهش تورم” تصویب شده بود را لغو کند. همچنین، در صورتی که تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ اجرایی شود، قیمت خودروهای برقی ممکن است به‌شدت افزایش یابد.

هزینه‌های تولید، چالش دیگری برای خودروسازان در این بخش است. برای خودرویی مانند ID.7 که قرار بود قیمتی بیش از ۵۰ هزار دلار داشته باشد، از دست دادن مشوق‌های دولتی فروش آن را دشوارتر می‌کرد.

ID.7 از همان ابتدا با چالش‌های زیادی روبه‌رو بود. این خودرو نه‌تنها یک خودروی برقی در بازاری در حال توسعه محسوب می‌شد، بلکه یک سدان نیز بود که باید با انبوهی از کراس‌اوورهای برقی رقابت می‌کرد. همه ما می‌دانیم که علاقه مردم آمریکا به کراس‌اوورها تقریباً سیری‌ناپذیر است! قیمت بالا و جذابیت محدود یک سدان، زنگ خطر را برای شبکه نمایندگی‌های فولکس‌واگن به صدا درآورد. تمام این نگرانی‌ها در نهایت منجر به تصمیمی شد که شنیدن آن سخت است:

VW ID.7 پیش از آنکه حتی وارد بازار شود، در آمریکای شمالی مرده است.

حتی اگر ID.7 واقعاً با تقاضای کم و قیمت بالای خود مشکل داشت، باز هم این سوال مطرح می‌شود که گام بعدی فولکس‌واگن چیست؟ این برند با ID. Buzz نیز چندان موفق ظاهر نشد، به‌ویژه پس از آنکه منتقدان به برد کم این ون برقی و عدم دیدگاه مشخص برای آن ایراد گرفتند. البته برخی دیگر عاشق آن شدند، اما به نظر نمی‌رسد که این محصول بتواند یک خودروی پرفروش برای فولکس‌واگن باشد. شاید پروژه “Trinity” فولکس‌واگن بتواند این خلأ را در سبد محصولات برند پر کند، اما بیشتر شبیه یک راه‌حل برای جایگزینی فیتون به نظر می‌رسد تا خودرویی که بتواند نقش پاسات برقی را ایفا کند.

شاید همکاری فولکس‌واگن با ریویان (Rivian) برنامه‌ای در پس پرده داشته باشد. یا شاید فولکس‌واگن تصمیم گرفته است فعلاً ریسک نکند و خودروهای برقی را به حاشیه براند. در هر صورت، ما آمریکایی‌ها از این پس فقط می‌توانیم این سدان زیبا را از آن سوی اقیانوس اطلس تحسین کنیم.

source

توسط elmikhabari