برخی از استودیوهای بازی‌سازی با وجود تمرکز فراوان صنعت روی بازی‌های آنلاین و سرویس‌محور، هویت خلاق خود را حفظ کرده و در عین حال به موفقیت تجاری رسیدند. استودیوهایی مثل Respawn Entertainment با بازی‌هایی مانند ایپکس و یا Bungie با دستینی نشان داده‌اند که می‌توان بین کیفیت و مدل سرویس‌محور تعادل خوبی برقرار کرد. این استودیوها با به‌روزرسانی‌ها و ارتباط خوب بین جامعه‌ی بازیکنان  توانسته‌اند جای خودشان را در دل کاربران پیدا کنند، بدون اینکه تجربه‌ی بازی را صرفاً به یک فروشگاه آیتم‌ها محدود کنند. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

استودیو Respawn

استودیو Respawn

استودیو Respawn Entertainment با اینکه میان استودیوهای دیگر نسبتاً جوان‌تر است اما به یکی از موفق‌ترین نام‌ها در دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است. این استودیو ابتدا با Titanfall شناخته شد، اما نقطه‌ی اوج موفقیتش با انتشار Apex Legends در سال ۲۰۱۹ رقم خورد؛ یک بتل‌رویال رایگان که بدون تبلیغات قبلی عرضه شد و تنها در چند روز میلیون‌ها بازیکن جذب کرد. Apex Legends با طراحی شخصیت‌های خلاقانه، گیم‌پلی سریع و سیستم پشتیبانی قوی، جایگاه ویژه‌ای در بین بازی‌های سرویس‌محور پیدا کرده است. علاوه بر این ریسپاون با ساخت Star Wars Jedi: Fallen Order و دنباله‌اش Jedi: Survivor نشان داد که همچنان توان خلق تجربه‌های تک‌نفره‌ی قدرتمند را دارد و می‌تواند یک تعادل میان بازی‌های تک‌نفره و سرویس‌محور داشته باشد.

استودیو MiHoYo

استودیو MiHoYo

بازی Genshin Impact، استودیو چینی miHoYo را به موفقیت جهانی رساند. Genshin Impact که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، با ترکیب دنیایی بزرگ، گرافیک انیمه‌‌ای، گیم‌پلی اکشن و سیستم درآمدزایی Gacha توانست هم در شرق و هم غرب محبوبیت پیدا کند. این بازی با عرضه‌ی مداوم آپدیت‌ها، اضافه کردن شخصیت‌ها و مناطق جدید  بازیکنان را جذب کرده و نگه داشته است. این استودیو با گسترش برند خودش تحت عنوان HoYoverse و توسعه‌ی پروژه‌های جدیدی مثل Honkai: Star Rail نشان داده که برنامه‌های بلندمدتی برای تثبیت جایگاهش دارد. آخرین بازی آن‌ها یعنی Zenless Zone Zero به موفقیت‌های بزرگی رسیده و فضای داستانی و ترکیب آن با المان‌های گاچا باعث شده تا ترکیبی جالب و پرطرفدار ساخته شود.

Epic Games

Epic Games

استودیو Epic Games با بازی فورتنایت نه‌تنها در حوزه‌ی بازی‌های سرویس‌محور موفق شد، از طرفی کل روند ارتباط صنعت با مدل‌های مختلف درآمدزایی، محتوا و حتی اتفاقات درون‌بازی را تغییر داد. در بخش بازی‌سازی اپیک با سری Unreal Tournament و سپس Gears of War برای کنسول ایکس‌باکس به شهرت رسید. در سال ۲۰۱۴، حقوق این سری به مایکروسافت فروخته شد تا اپیک بیشتر روی پروژه‌های جدید متمرکز شود. فورتنایت از یک بازی بتل‌رویال ساده به پلتفرمی فرهنگی تبدیل شد که میزبان کنسرت‌های زنده، همکاری‌های سینمایی و برندهای بزرگ بوده است. موفقیت این بازی تا حد زیادی به‌خاطر درک دقیق از سلیقه‌ی نسل جدید است. فراتر از فورتنایت، اپیک گیمز با موتور بازی‌سازی Unreal Engine نقش مهمی ایفا کرده و با راه‌اندازی Epic Games Store تلاش کرده رقیبی جدی برای استیم باشد. همچنین آن‌ها ناشر بازی‌های مهمی مثل Alan Wake 2 شدند و ثابت کردند که علاوه بر بازی‌های آنلاین، حامی بازی‌های داستانی و تک‌نفره هم هستند. ترکیب موفقیت در تولید محتوا با توجه به سلیقه نسل جدید باعث شده اپیک گیمز یکی از تأثیرگذارترین بازی‌سازان دهه‌ی اخیر باشد.

استودیو Arrowhead Game Studios

Arrowhead Game Studios یک استودیوی سوئدی مستقل با بازی Helldivers 2 در سال ۲۰۲۴ به موفقیتی بزرگ دست پیدا کرد و نام خود را در میان سازندگان موفق بازی‌های چندنفره آنلاین مطرح کرد. قبل از موفقیت‌های بازی Helldivers، بازی‌ای که استودیو Arrowhead را به شهرت رساند، بازی Magika بود.  یک بازی اکشن با زاویه دید بالا به پایین و سیستم جادوی ترکیبی (Spellcasting) که بازیکن‌ها رو وادار به همکاری می‌کرد. این بازی خیلی زود بین گیمرها محبوب شد و باعث جلب توجه ناشرانی مثل Paradox Interactive شد. Helldivers 2 که دنباله‌ای بر نسخه‌ی اول که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است، با تغییر به سبک سوم‌شخص، توانست نظر منتقدان و بازیکنان را جلب کند. این بازی به‌سرعت به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در پلتفرم استیم تبدیل شد و با پشتیبانی خوب، به‌روزرسانی‌ها و ارتباط با جامعه‌ی بازیکنان، موقعیت استودیو را به‌عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی خلاق و توانمند در زمینه‌ی بازی‌های سرویس‌محور تثبیت کرد. موفقیت Helldivers 2 نشان داد که حتی استودیوهای کوچک هم می‌توانند با طراحی هوشمندانه و تمرکز بر تجربه‌ی کاربر در بازار رقابتی امروز بدرخشند.

استودیو Bungie

استودیو Bungie

استودیو Bungie یکی از باسابقه‌ترین و تأثیرگذارترین نام‌ها در دنیای بازی‌های ویدیویی است که با ساخت مجموعه‌ی Halo برای کنسول‌های ایکس‌باکس به شهرت جهانی رسید. قبل‌تر از تمام بازی‌های شاهکاری که این استودیو به صنعت ویدیو گیم داد، نقطه‌ی شروع بانجی با ساخت بازی‌هایی برای مکنیتاش بود.اما نقطه‌ی عطف استودیو با ساخت Halo: Combat Evolved برای کنسول ایکس‌باکس رقم خورد. هیلو در سال ۲۰۰۱ عرضه شد وعلاوه بر موفقیت تجاری، تحسین منتقدان را به همراه داشت و به ستون‌های اصلی موفقیت کنسول Xbox تبدیل شد. بانجی با ساخت سه نسخه‌ی اصلی از سری هیلو جای پای خود را به‌عنوان یکی از استودیوهای پیشروی در صنعت بازی‌سازی سفت کرد. اما نقطه‌ی عطف جدید این استودیو با عرضه‌ی Destiny و سپس Destiny 2 رقم خورد؛ بازی‌هایی سرویس‌محور در سبک شوتر اول‌شخص که با ترکیب عناصر MMO، طراحی هنری چشم‌گیر، و گیم‌پلی عالی، توانستند جایگاه ویژه‌ای در دل بازیکنان پیدا کنند. پس از جدایی از اکتیویژن در سال ۲۰۱۹، این استودیو کنترل کامل بر دستینی را در دست گرفت و مسیر خلاقانه‌ی خود را ادامه داد. 

استودیو FromSoftware

استودیو FromSoftware

FromSoftware یکی از منحصربه‌فردترین استودیوهای بازی‌سازی ژاپنی است که با خلق سبک خاصی از بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی، تأثیر عمیقی بر صنعت بازی‌های ویدیویی گذاشته است. فرام‌سافتور قبل از بازی‌سازی ابتدا در زمینه‌ی نرم‌افزارهای تجاری فعالیت می‌کرد، اما در دهه‌ی ۹۰ وارد صنعت بازی شد. اولین بازی مطرح این استودیو King’s Field بود که در سال ۱۹۹۴ برای کنسول پلی‌استیشن عرضه شد؛ یک بازی نقش‌آفرینی سه‌بعدی با فضای تیره و گیم‌پلی دشوار که پایه‌گذار سبک آینده‌ی این استودیو شد. استودیو فرام‌سافتور با مجموعه‌ی دارک سولز و سپس بلادبورن، سبکی جدید به دنیای بازی‌ها معرفی کرد. اوج موفقیت فرام‌سافتور با انتشار الدن رینگ در سال ۲۰۲۲ رقم خورد؛ بازی‌ای که با همکاری نویسنده‌ی مشهور جرج آر آر مارتین ساخته شد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت و جوایز متعددی از جمله بازی سال را از آن خود کرد. این استودیو با معرفی پروژه‌ی جدیدی به نام Elden Ring: Nightreign و The Duskbloods نشان داد که همچنان تلاش دارد تا گستره مخاطبان خودش را بزرگ‌تر هم بکند.

بازی The Duskbloods در سال ۲۰۲۶ به‌صورت انحصاری برای کنسول Nintendo Switch 2 عرضه خواهد شد و می‌خواهد بار دیگر بازیکنان را به صورت گروهی به چالش می‌کشد. این بازی در سبک PvPvE طراحی شده و تا هشت بازیکن را در قالب شخصیت‌هایی به نام Bloodsworn در محیطی گاثیک و ویکتوریایی شبیه به Bloodborne، مجبور به همکاری می‌کند.​

source

توسط elmikhabari.ir