14 اردیبهشت 1404 ساعت 15:21
در این مطلب به مقایسه و بررسی جامع مشخصات فنی و امکانات دو کراس اوور وارداتی و جدید میتسوبیشی اوتلندر و کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ میپردازیم.
در سالهای اخیر، بازار خودرو ایران شاهد افزایش چشمگیر محبوبیت کراس اوورهای خانوادگی بوده است. این خودروها با ارائه ترکیبی از فضای جادار، طراحی جذاب و امکانات رفاهی مناسب، توانستهاند جایگاه ویژهای در میان خانوادههای ایرانی پیدا کنند. در این میان، برندهای ژاپنی و کرهای همواره نقش پررنگی ایفا کردهاند.
نامهایی چون تویوتا و نیسان سالهاست به عنوان نمادهای کیفیت و دوام در بازار شاسی بلندهای ایران شناخته میشوند. با این حال ظهور برندهای آسیایی دیگر با قیمتهای رقابتیتر، رقابت را در کلاس کراس اوورهای سایز متوسط به شدت افزایش داده است. در این میان، ورود نسل جدید میتسوبیشی اوتلندر 2024 و کیا اسپورتیج توربو 2024 توسط شرکتهای آرین پارس موتور و کوشا خودرو، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
این دو خودرو با قیمتهای تقریباً مشابه در بازار ایران عرضه میشوند و به همین دلیل، مقایسه و بررسی جامع آنها میتواند به خریداران در انتخاب گزینه مناسبتر کمک کند. در این بخش از اخبار خودرو با مقایسه میتسوبیشی اوتلندر و کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ همراه گجت نیوز باشید.
معرفی اولیه میتسوبیشی اوتلندر و کیا اسپورتیج ۲۰۲۴
داستان میتسوبیشی موتورز حدود یک قرن پیش آغاز شد. این گروه صنعتی که پیش از ورود به عرصه خودروسازی، به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای کشتیسازی ژاپن شناخته میشد، در سال 1917 با معرفی اولین خودرو بنزینی با خط تولید تجاری، تاریخساز شد و لقب نخستین خودروساز صنعتی ژاپن را به خود اختصاص داد.
با این حال، مسیر میتسوبیشی همواره هموار نبود. در دو دهه اخیر این شرکت با چالشهای متعددی روبرو شد و در سراشیبی سقوط قرار گرفت. این مشکلات، میتسوبیشی را مجبور به فروش خطوط تولید خود در خارج از ژاپن کرد. در حال حاضر، 34 درصد از سهام این شرکت به نیسان تعلق دارد که نشاندهنده تغییرات ساختاری در این گروه صنعتی است.
اولین نسل میتسوبیشی اوتلندر در سال 2001 معرفی شد. این خودرو با طراحی جذاب و امکانات مناسب، به سرعت توانست جایگاه خود را در بازار جهانی پیدا کند. نسل سوم این مدل نیز به بازار ایران راه یافت و با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شد.
از سال 2022، نسل جدید اوتلندر در بازار جهانی عرضه شده است. این مدل، در حال حاضر تنها در ژاپن و چین تولید میشود و نسخه مونتاژ چین آن به کشور ما وارد میشود. این مسئله نشاندهنده اهمیت بازار چین برای میتسوبیشی و همچنین استراتژی این شرکت برای حضور در بازارهای نوظهور است.
KIA Motors در سال 1944 و حدود 80 سال پیش تأسیس شد. اما در دو دهه اول فعالیت خود، این شرکت بیشتر بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. این رویکرد در آن زمان برای بسیاری از شرکتهای نوپا در صنعت خودروسازی رایج بود.
امروزه بیش از 45 درصد از سهام کیا در اختیار هیوندای است. این ادغام، کیا را به یکی از اعضای مهم بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا تبدیل کرده است. این همکاری استراتژیک به کیا امکان دسترسی به فناوریهای پیشرفته و منابع مالی گستردهتر را داده است و به این شرکت کمک کرده تا به یک بازیگر اصلی در بازار جهانی تبدیل شود.
اولین نسل کیا اسپورتیج در سال 1993 معرفی شد. این خودرو، یکی از قدیمیترین کراس اوورهای ساخت آسیا به شمار میرود و در طول سالها، توانسته است جایگاه خود را به عنوان یک خودرو خانوادگی باکیفیت و مقرونبهصرفه تثبیت کند. نسلهای دوم، سوم و چهارم این خودرو نیز به تعداد بالا و در طول حدود 15 سال در بازار ایران حضور داشتند و با استقبال گستردهای مواجه شدند.
نسل پنجم اسپورتیج، در سال 2021 معرفی شد و تغییرات اساسی در طراحی ظاهری و داخلی را تجربه کرد. این مدل، در حال حاضر در کره جنوبی، آمریکا، ویتنام و چین مونتاژ میشود. نکته قابل توجه این است که نسخه وارد شده به ایران، مدل کشیده (L) با فاصله محوری بیشتر از اسپورتیج اصلی بوده که در چین مونتاژ میشود.
مقایسه طراحی Mitsubishi Outlander و Kia Sportage 2024
در دنیای کراس اوورها، جایی که سلیقهها حرف اول را میزنند، انتخاب بین دو خودرو با طراحیهای کاملاً متفاوت، میتواند چالشبرانگیز باشد. میتسوبیشی اوتلندر و کیا اسپورتیج 2024، دو رقیب سرسخت در این میدان هر دو با ظاهری مدرن و آیندهنگر، سعی در جذب مخاطبان دارند.
میتسوبیشی اوتلندر جدید با طراحی جسورانه و در عین حال لوکس، از نسلهای قبلی خود فاصله گرفته است. یکی از نکات برجسته در طراحی جلوی این خودرو انتقال چراغهای اصلی به طرفین سپر و استفاده از چراغهای بسیار باریک در قسمت بالا است. این سبک طراحی که به “Dynamic Shield” معروف است، به اوتلندر چهرهای تهاجمی و متمایز میبخشد.
برخلاف بسیاری از خودروهای مدرن، میتسوبیشی در اوتلندر کمتر از ادوات پلاستیکی استفاده کرده است. در واقع، تنها زیر سپرهای جلو و عقب قطعات سیاهرنگ دیده میشوند. این رویکرد به اوتلندر ظاهری لوکستر و باوقارتر میبخشد. استفاده از گلگیرهای همرنگ بدنه و خطوط عمیق در نمای جانبی، به اوتلندر حالتی عضلانی و قدرتمند میبخشند. این خطوط به همراه شیب سقف و طراحی هوشمندانه ستون C، ظاهری دینامیک و جذاب به خودرو میبخشند.
نمای پشت اوتلندر با الهام از چانگان CS55، برای مخاطب ایرانی آشنا به نظر میرسد. چراغهای عقب با هماهنگی بسیار خوب با حجمدهی بدنه، نمایی مدرن و شیک را به ارمغان میآورند. بالچه نزدیک سقف، تورفتگی محل نصب پلاک و شیب شیشه عقب، همگی با دقت و ظرافت طراحی شدهاند.
کیا اسپورتیج 2024 با طراحی جسورانه و ساختارشکنانه خود، قصد دارد تا تمامی قواعد طراحی سنتی را به چالش بکشد. نمای جلوی این خودرو، با جلوپنجره بزرگ و چراغهای بومرنگی شکل، بسیار مدرن و متمایز به نظر میرسد. استفاده از ادوات پلاستیکی در جلوپنجره و سپر، اگرچه بیشتر از اوتلندر است اما به خوبی با طراحی کلی خودرو هماهنگ شده و توی ذوق نمیزند.
حجمدهی کاپوت جلو و سپر در مقایسه با اوتلندر، سادهتر است. اما این سادگی به اسپورتیج ظاهری مینیمال و مدرن میبخشد. قطعات پلاستیکی سیاه در نمای جانبی اسپورتیج، قاب گلگیر، رکابها، پنجره و حتی آینه بغل نسخههای پایه را تشکیل میدهند. این ادوات اگرچه ممکن است برای برخی از افراد جذاب نباشند، اما به اسپورتیج ظاهری اسپرت و جوانپسند میبخشند.
خطوط روی بدنه اسپورتیج حسابشده و کمعمق هستند. این خطوط به همراه رینگهای 18 اینچی آلومینیومی و تایرهای 235 میلیمتری، ظاهری پویا و دینامیک به خودرو میبخشند. یکی از نکات بحثبرانگیز در طراحی اسپورتیج 2024، چراغهای عقب عجیب و غریب آن است. این چراغها با طراحی نامتعارف خود، ممکن است برای برخی از افراد جذاب باشند و برای برخی دیگر ناخوشایند.
حجم زیاد ادوات پلاستیکی در سپر و پشت بدنه، نیز یکی دیگر از نکات منفی طراحی اسپورتیج است. حتی محل نصب پلاک نیز مثل خودروهای کلاسیک، روی سپر است. با این حال، طراحی بال عقب، شیب سقف تا انتهای بدنه و فرم شیشه نکات جذاب و قابل توجهی در طراحی اسپورتیج هستند.
مقایسه ابعاد
ابعاد خارجی اوتلندر و اسپورتیج L تفاوتهای جزئی با یکدیگر دارند. اوتلندر با طول 4,709 میلیمتر، کمی طویلتر از اسپورتیج L با طول 4,660 میلیمتر است. این اختلاف طول، اگرچه چندان محسوس نیست، اما میتواند تاثیر مثبتی بر فضای صندوق عقب داشته باشد. عرض دو خودرو تقریباً یکسان است. اوتلندر 1,862 میلیمتر و اسپورتیج L 1,865 میلیمتر عرض دارند. اوتلندر با ارتفاع 1,740 میلیمتر، بلندتر از اسپورتیج L با ارتفاع 1,665 میلیمتر است. در نهایت اسپورتیج با فاصله محوری 2,755 میلیمتر، فاصله محوری بیشتری نسبت به اوتلندر با 2,705 میلیمتر ارائه میدهد.
مشخصات فنی میتسوبیشی اوتلندر و کیا اسپورتیج وارداتی
یکی از مهمترین تفاوتهای اوتلندر با اسپورتیج در بازار ایران، وجود نسخههای دو دیفرانسیل در مدلهای وارداتی میتسوبیشی است. در حالی که اسپورتیجهای وارد شده به کشور همگی از نوع تک دیفرانسیل (محرک جلو) هستند، اوتلندرها در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه شدهاند. این ویژگی، به اوتلندر برتری قابل توجهی در شرایط رانندگی دشوار مانند جادههای لغزنده، برفی یا مسیرهای ناهموار میدهد.
مدلهای وارداتی اوتلندر به ایران، از یک پیشرانه توربوشارژ 1.5 لیتری با فناوری هیبریدی بهره میبرند. این موتور، با همراهی گیربکس CVT، حداکثر توان 160 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتنمتر را تولید میکند. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این خودرو بین 10 تا 11 ثانیه تخمین زده میشود و میانگین مصرف سوخت آن حدود 7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

پیشرانه کیا اسپورتیج توربو وارداتی
کیا اسپورتیج وارداتی شرکتهای هرمس خودرو و کوشا خودرو، از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت GDI استفاده میکنند. این موتور با توان تولید 200 اسب بخار و گشتاور 253 نیوتنمتر، از قدرت بیشتری نسبت به موتور اوتلندر برخوردار است. نیروی تولیدی این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک (AT) به چرخهای جلو منتقل میشود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو بین 6 تا 7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.
در یک نگاه کلی، میتوان گفت که اسپورتیج به لطف موتور قدرتمندتر، شتاب و عملکرد بهتری را ارائه میدهد. در مقابل، اوتلندر با بهرهگیری از سیستم هیبریدی و گیربکس CVT، مصرف سوخت بهینهتری دارد. همچنین وجود سیستم دو دیفرانسیل در برخی مدلهای اوتلندر این خودرو را برای رانندگی در شرایط سخت مناسبتر میسازد.
مقایسه طراحی کابین

کابین کیا اسپورتیج 2024
با ورود به کابین کیا اسپورتیج، با فضایی مدرن و فناوریمحور روبرو میشوید. کیا با طراحی داشبورد و نمایشگرها، سعی در القای حس لوکس و پیشرفته داشته است. استفاده از نمایشگرهای بزرگ، خطوط شکسته و متریال باکیفیت، فضایی جذاب و چشمنواز را ایجاد کرده است. در مقابل، کابین میتسوبیشی اوتلندر حس کلاسیک و بااصالت خود را حفظ کرده است. طراحی داشبورد ساده و کاربردی است و استفاده از متریال باکیفیت حس نوستالژیک و اصالت ژاپنی را به سرنشینان منتقل میکند.
طبیعتاً افرادی که به نمایشگرهای بزرگ و تجهیزات دیجیتال علاقه دارند، اسپورتیج را ترجیح میدهند. نمایشگرهای یکپارچه و بزرگ، اطلاعات کاملی را در اختیار راننده قرار میدهند و رابط کاربری مدرن و جذابی را ارائه میکنند. در مقابل، اوتلندر از نمایشگرهای کوچکتر و طراحی سادهتری استفاده میکند که ممکن است برای برخی افراد جذابیت کمتری داشته باشد.
فرمان ساده، خروجی هوای باریک سراسری و دستهدنده پلاستیکی کوتاه، از جمله ادوات نه چمدان جذاب در کابین اوتلندر جدید هستند. استفاده از قاب فلزی برای کلیدهای گردان، تلاش برای ایجاد حس لوکس را نشان میدهد، اما در مجموع ادوات پلاستیکی در همهجا دیده میشوند.

کابین میتسوبیشی اوتلندر
فرم صندلیها و کیفیت پوشش چرم در هر دو خودرو بسیار خوب است. صندلیها به خوبی بدن را در بر میگیرند و راحتی مناسبی را برای سرنشینان فراهم میکنند. کراس اوور میتسوبیشی برای 4 سرنشین بلندقد، فضای قابل قبولی را ارائه میدهد. اوتلندر با مدل سه ردیف صندلی نیز تولید میشود که امکان حمل 7 سرنشین را فراهم میکند. در حالت استاندارد بدون استفاده از ردیف سوم صندلیها، حجم صندوق 485 لیتر است و در حالت 7 نفره، تنها 128 لیتر فضای حمل بار وجود خواهد داشت. با خواباندن تمام صندلیهای عقب، 1500 لیتر فضا فراهم خواهد شد.
مدلهای وارد شده از اسپورتیج به ایران از نمایشگرهای 12.3 اینچی استفاده میکنند که سراسر قاب روی داشبورد را پوشش میدهد. فرمان D و صندلیها تمام چرم هستند. جویاستیک روی کنسول بین صندلیها، مخصوص اسپورتیج فول آپشن است که برای نسخهی وارداتی نیز وجود دارد. حجم صندوق عقب اسپورتیج هم 560 لیتر قابل استفاده است که نسبت به ابعاد این کراس اوور قابل قبول است.
انتخاب بین کابین اوتلندر و اسپورتیج، به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر به دنبال فضایی مدرن، فناوریمحور و با نمایشگرهای بزرگ هستید، اسپورتیج گزینه مناسبتری است. اما اگر به دنبال فضایی با اصالت، حس نوستالژیک و سادگی هستید، اوتلندر میتواند انتخاب بهتری باشد.
امکانات رفاهی و ایمنی میتسوبیشی اوتلندر 2024 و کیا اسپورتیج 2024
از مجموع امکانات نسخه H-Line (فول آپشن) از کراس اوور اوتلندر میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- شش کیسه هوای ایمنی
- کنترل پایداری الکترونیکی
- سیستم کنترل سرعت در سرازیری و سربالایی
- دوربین ۳۶۰ درجه پانوراما
- دوربین دید عقب
- صندلی برقی راننده و سرنشین
- نورپردازی هوشمند دستی و خودکار
- آینههای جانبی برقی و تاشونده
- سیستم چندرسانهای مجهز به نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی
- کلاستر تمام دیجیتال راننده
- تغییر حالت رانندگی (Drive Mode)
- سیستم مانیتورینگ پایش فشار و دمای تایر (TPMS)
- سنسور نور
- کروز کنترل
- سنسورهای پارک جلو و عقب
- گرمکن صندلی ردیف اول
- درب صندوق عقب برقی
- نمایشگر هدآپ دیسپلی (HUD)
- رادار هشدار تغییر لاین (LCA)
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- کروز کنترل تطبیقی (ACC)
- و…
از مجموع امکانات رفاهی و ایمنی کیا اسپورتیج توربو وارداتی باید موارد زیر را نام برد:
- نمایشگر یکپارچه ۲۴.۶ اینچی کلاستر راننده و مولتی مدیا مرکزی
- گرمکن غربیلک فرمان
- گرمکن صندلی راننده و سرنشین جلو
- پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی
- استارت موتور از راه دور
- شیفتر چرخشی الکترونیکی
- آینههای جانبی تاشو برقی بههمراه گرمکن
- شارژر بیسیم
- آینههای جانبی برقی گرم کن دار و جمع شونده اتوماتیک
- سانروف پاناروما
- کنترل حرکت خودرو در سربالایی
- ترمز اضطراری خودکار
- سیستم مدیریت پایداری خودرو
- کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای
- ترمز دستی برقی و اتوهلد
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- کنترل پایداری الکترونیکی
- دوربین دید جلو و عقب
- رادار نگهداری خودرو بین خطوط
- کروز کنترل اتوماتیک هوشمند
- سیستم پیشرفته کمکی راننده
- سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرها
- سنسور پارک جلو و عقب
- و…
مقایسه قیمت و جمعبندی نهایی
در بازار آزاد ایران، میتسوبیشی اوتلندر مدل 2023 با کارکرد صفر کیلومتر و سیستم تک دیفرانسیل، قیمتی در بازه 6 تا 6.5 میلیارد تومان دارد. در مقابل، کیا اسپورتیجهای موجود در بازار اغلب مدل 2024 بوده و با قیمتی بین 5.5 تا 6 میلیارد تومان معامله میشوند.
برای تعیین ارزش خرید هر کدام از این دو خودرو، باید به نیازها و اولویتها توجه کرد. آیا به دنبال خودرویی با طراحی مدرن و امکانات بهروز هستید؟ یا طراحی کلاسیک و اعتبار برند برای شما مهمتر است؟ پاسخ به این سوالات، به شما کمک میکند اولویتهای خود را مشخص کنید. هر دو خودرو از نظر فنی شباهتهایی دارند، اما بررسی دقیق مشخصات فنی موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و مصرف سوخت میتواند تفاوتهای مهمی را آشکار سازد.
مقایسه دقیق امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو، از جمله سیستمهای کمک راننده، سیستمهای صوتی و تصویری، و امکانات رفاهی مانند سانروف و گرمکن صندلی میتواند در تصمیمگیری نهایی تاثیرگذار باشد. بررسی هزینههای نگهداری، از جمله قیمت قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، نیز بسیار مهم است. در این زمینه، دسترسی به قطعات و خدمات پس از فروش کیا اسپورتیج ممکن است آسانتر و کمهزینهتر از اوتلندر باشد.
source