16 خرداد 1404 ساعت 23:57

آلمانی‌ها که زمانی فاتح بی‌رقیب مسابقات لمانز بوده‌اند، اکنون قصد دارند تا به کمک ابر خودرو پورشه 963 RSP دقیقا همان سلطنت را بر روی آسفالت جاده‌های شهری نیز برقرار کنند!

در تاریخ مسابقات اتومبیلرانی، به ویژه در رویداد افسانه‌ای مانند لمانز، زمانی بود که مرز بین خودروهای مسابقه‌ای و خودروهای جاده‌ای بسیار باریک‌تر از امروز بود. اما از دهه ۱۹۶۰ به بعد، مسیر خودروهای شهری و پروتوتایپ‌های مسابقه‌ای به تدریج از یکدیگر جدا شد تا جایی که امروزه، هیولاهای حاضر در خط مقدم مسابقه ۲۴ ساعته لمانز، بیشتر به خودروهای فرمول یک شباهت دارند تا یک پورشه ۹۱۱ استاندارد. دقیقا به همین دلیل است که رونمایی از پورشه 963 RSP اتفاقی خارق‌ العاده و شگفت‌ انگیز محسوب می‌شود. این خودرو، یک نمونه واقعی از خودروی مسابقه‌ای 963 LMDh پورشه است که تنها به اندازه‌ای رام شده تا بتواند پلاک قانونی فرانسه را دریافت کرده و در خیابان‌ها تردد کند. پروژه‌ای یکتا که داستانی شنیدنی در پس آن نهفته است و می‌تواند برای مرسدس بنز AMG One و هایپرکار استون مارتین والکری حسابی دردسر درست کند و ما نیز در بخش اخبار خودرو گجت نیوز قصد داریم متوجه شویم که چه چیزی در دل آن قرار دارد!

فهرست مطالب

معرفی کامل پورشه 963 RSP

پورشه 963 RSP

ایده ساخت پورشه 963 RSP در تاریخ ۱۲ اکتبر سال گذشته و در حاشیه مسابقه پتی لمانز، آخرین رویداد فصل مسابقات IMSA، شکل گرفت. در آن روز، گروهی از مدیران ارشد پورشه گرد هم آمدند تا به این فکر کنند که چگونه می‌توانند پنجاهمین سالگرد ساخت یک خودروی تاریخی و منحصربه‌فرد یعنی نسخه جاده‌ای پورشه ۹۱۷ که برای کنت روسی، وارث ثروت شرکت نوشیدنی‌ سازی ساخته شده بود را گرامی بدارند. خودروی کنت روسی، با وجود داشتن کابین کاملا تریم‌ شده، یک خودروی مسابقه‌ای تمام‌ عیار و قهرمان لمانز بود که به طرزی باورنکردنی توانسته بود از ایالت آلابامای آمریکا پلاک قانونی دریافت کند و در خیابان‌ها تردد نماید.

تیمو رش (Timo Resch)، مدیرعامل پورشه در آمریکای شمالی، در این باره می‌گوید:

در آن روز، ما در حال همفکری بودیم که چگونه می‌توانیم چنین داستانی را در دنیای امروز بازآفرینی کنیم؟ و همان روز، پروژه‌ای را آغاز کردیم که تنها تعداد بسیار کمی از افراد در آن دخیل بودند.

بیشتر بخوانید

این پروژه که در آلمان به آن پروژه زیردریایی می‌گویند، با کمترین تعداد افراد ممکن و به صورت کاملا مخفیانه آغاز شد. تیم به سرعت به این نتیجه رسید که ساخت یک نسخه کاملا هومولوگ از 963 غیرممکن است، زیرا این خودرو با الزامات خودروهای شهری فاصله بسیار زیادی دارد. بنابراین، تصمیم بر آن شد که یک نمونه کاملا یکتا ساخته شود که تا حد ممکن به خودروی مسابقه‌ای وفادار بماند و بتواند با دریافت مجوزهای خاص، برای استفاده بسیار محدود در جاده‌ها پلاک دریافت کند.

مشخصات فنی

پورشه 963 RSP

با وجود تمام این ظرافت‌ها، پورشه 963 RSP همچنان یک ۹۶۳ واقعی است. قلب تپنده این خودرو یک پیشرانه ۴.۶ لیتری V8 توئین توربو است که با یک سیستم هیبریدی استاندارد مسابقات جفت شده است. نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس هفت سرعته سکوئنشال ساخت XTrac به چرخ‌ها منتقل می‌شود. باتری نیز یک پکیج لیتیوم یون ۸۰۰ ولتی کوچک ساخت Fortescue Zero است.

این پیشرانه V8 از موتور تنفس طبیعی پورشه ۹۱۸ اسپایدر تکامل یافته که خود آن نیز نسخه‌ای توسعه‌یافته از موتور خودروی مسابقه‌ای RS اسپایدر LMP2 در دهه ۲۰۰۰ بود. حدود ۸۰ درصد از قطعات این موتور با موتور ۹۱۸ اسپایدر مشترک است، بنابراین تطبیق آن برای استفاده جاده‌ای با بنزین معمولی، اگرچه یک چالش کالیبراسیون بزرگ بود، اما به اندازه یک موتور کاملا مسابقه‌ای سفارشی، دشوار نبود. تیم پورشه همچنین نحوه به‌کارگیری سیستم هیبریدی را برای رانندگی روان‌تر در سرعت‌های پایین شهری، بازتنظیم کرده است. اگرچه پورشه قدرت رسمی پورشه 963 RSP را اعلام نکرده، اما خودروی مسابقه‌ای بسته به قوانین تعادل عملکرد، قدرتی در حدود ۷۰۰ اسب بخار دارد.

پورشه 963 RSP

این خودرو بر روی همان تایرهای بارانی آج‌ دار میشلن که خودروهای مسابقه‌ای در شرایط نامساعد جوی استفاده می‌کنند، سوار شده و این تایرها دور رینگ‌های ۱۸ اینچی OZ قرار گرفته‌اند. ارتفاع سیستم تعلیق در بالاترین حد و کمک‌ فنرها در نرم‌ترین حالت خود تنظیم شده‌اند تا رانندگی با آن در خیابان ممکن باشد، هرچند که همچنان باید انتظار یک سواری بسیار خشک را داشت. و بله، این خودرو به راهنما و بوق نیز مجهز است!

طراحی ظاهری و داخلی

پورشه 963 RSP

برای تحقق این رویا، همکاری با تیم مسابقه‌ای پورشه Penske Motorsport ضروری بود و تیم تصمیم گرفت که مالک ایده‌آل برای این خودروی خاص، کسی جز راجر پنسکی، اسطوره دنیای موتور اسپرت آمریکا نباشد. حروف RSP در نام خودرو نیز از حروف اول نام او، راجر سرل پنسکی، گرفته شده است.

بخش موتور اسپرت پورشه در آلمان یک شاسی کاملا جدید برای پورشه 963 RSP آماده کرد و این خودرو از یک شاسی دست‌ دوم مسابقه‌ای استفاده نمی‌کند. کارهای طراحی توسط بخش پورشه Exclusive Manufaktur و تحت نظر طراح معروف، گرنت لارسون، انجام شد. اما بخش هیجان‌ انگیز ماجرا، محل مونتاژ خودرو یعنی مقر اصلی پورشه در آمریکای شمالی واقع در آتلانتای جورجیا بود. این خودرو در پشت دیوارهای موقتی و به دور از چشم سایر تکنسین‌ها مونتاژ شد تا راز پروژه فاش نشود.

جاناتان دیگوید، مدیر عامل پورشه پنسکی موتور اسپرت می‌گوید:

تغییرات زیادی در سیستم تعلیق و سایر سیستم‌ها اعمال شد تا خودرو رام‌تر و شبیه‌تر به یک خودروی جاده‌ای شود، اما همچنان اصالت مسابقه‌ای ۹۶۳ را حفظ کند. علاوه بر این، گروه بازسازی در آتلانتا توانستند سطحی از کیفیت را ارائه دهند که به هیچ وجه با خودروی مسابقه‌ای قابل مقایسه نیست.

پورشه 963 RSP

برای درک بهتر این کیفیت، باید بدانید که پنل‌های بدنه فیبر کربنی خودروهای مسابقه‌ای معمولا سطحی ناصاف دارند و با روکش‌های وینیل پوشانده می‌شوند. اما در پورشه 963 RSP، صنعتگران پورشه تمام پنل‌های فیبر کربنی را با دقت سنباده‌ زنی کرده و آن را با رنگ نقره‌ای مارتینی، مشابه پورشه ۹۱۷ کنت روسی، رنگ‌آمیزی کرده‌اند. کابین نیز با آلکانتارا به رنگ قهوه‌ای روشن، دقیقا همرنگ کابین همان ۹۱۷، تریم شده است. دستگیره‌های فرمان با چرم پوشانده شده و حتی یک جالیوانی قابل جابجایی که با پرینتر سه‌بعدی ساخته شده نیز در کابین وجود دارد. تغییراتی نیز در بدنه اعمال شده است و به عنوان نمونه، دریچه‌های بزرگ روی قوس چرخ‌ها که در خودروی مسابقه‌ای برای جلوگیری از بلند شدن خودرو در هنگام چرخش الزامی هستند، در این مدل پوشانده شده‌اند و همچنین محل نصب پلاک در جلو و عقب نیز تعبیه شده است.

قیمت پورشه 963 RSP

پورشه 963 RSP یک پروژه کاملا یکتا و سفارشی است که به طور اختصاصی برای راجر پنسکی ساخته شده است. به همین دلیل، این خودرو دارای برچسب قیمت عمومی نیست و برای فروش عرضه نمی‌شود. ارزش آن فراتر از یک عدد و در جایگاه یک قطعه تاریخی و کلکسیونی در تاریخ پورشه و موتور اسپرت قرار می‌گیرد. روشن کردن پورشه ۹۱۷ قدیمی با یک کلید ساده انجام می‌شد، اما روشن کردن پورشه 963 RSP کمی پیچیده‌تر است و نیازمند یک لپ‌ تاپ و کمک یک تیم مسابقه‌ای است که با نحوه کارکرد خودرو آشنا باشند. البته برای راجر پنسکی که خود مالک یک پیست مسابقه و یک تیم مسابقه‌ای است، این موضوع چالش بزرگی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید

پورشه با دریافت مجوزهای خاص از مقامات فرانسوی، این خودرو را در جاده‌های اطراف لمانز به حرکت درآورده است. این خودرو مدتی در لمانز و سپس در موزه پورشه به نمایش در خواهد آمد. ماه آینده برای شرکت در هیل‌کلایم به فستیوال سرعت گودوود خواهد رفت و سپس در ماه آگوست برای رانندگی‌های جاده‌ای بیشتر و تحویل نهایی به راجر پنسکی، به هفته خودروی مونتری در کالیفرنیا فرستاده خواهد شد.

اورس کوراتل، رئیس پروژه LMDh پورشه، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است شاهد ساخت نمونه دیگری از این خودرو باشیم، می‌گوید البته ما دقیقا همین خودرو را به دلیل ماهیت پروژه دوباره نخواهیم ساخت اما همانطور که قبلا گفتم، هرگز نگو هرگز. ما در پورشه در وهله اول دوست داریم خودرو بفروشیم و اگر فرصت یا امکانی برای انجام دوباره آن در آینده وجود داشته باشد، چرا که نه؟ اما در حال حاضر، هیچ برنامه‌ای وجود ندارد

source

توسط elmikhabari.ir