08 تیر 1404 ساعت 08:56
از بین دو سدان هیوندای سوناتا و اشکودا سوپرب، کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟ در ادامه مطلب به این پرسش پاسخ خواهیم داد.
شاید امروزه بازار کراس اوورها داغتر از هر زمان دیگری باشد، اما نباید فراموش کنیم که پیش از روی کار آمدن این سگمنت تازه وارد، سدانها جزو محبوبترین کلاسهای خودرویی جهان بودند. البته سدانها همچنان طرفداران خاص خودشان را دارند و خودروسازان هم نسبت به این کلاس بیتوجه نیستند.
هیوندای سوناتا یا اشکودا سوپرب
خانوادههای امروزی همزمان با رواج کراس اوورها و شاسی بلندهای بیراهه نورد و غول پیکر، علاقه خود را نسبت به سدانها از دست دادند، اما امروزه علیرغم اقبال زیاد آنها، میتوان نمونههای محبوب و باکیفیت از سدانهایی را مشاهده کرد که توانستهاند خوش بدرخشند.
اگر بخواهیم در حال حاضر دو سدان محبوب و پرفروش در مقیاس جهانی را نام ببریم، بیشک باید به هیوندای سوناتا و اشکودا سوپرب اشاره کنیم که خوشبختانه هر دو خودرو به بازار ایران راه یافتهاند. این دو سدان که به ترتیب از کره جنوبی و اروپا راهی بازار شده، تلاش زیادی در راستای بالا نگه داشتن پرچم سگمنت سدان کردهاند. ما در این مطلب از گجت نیوز به سراغ مقایسه سوناتا و سوپرب رفتهایم تا برنده این رقابت نفس گیر را مشخص کنیم.
مختصری از هیوندای سوناتا
بازار ایران به خوبی با محصولات پرفروش هیوندای آشناست و یکی از محبوبترین آنها که هم اکنون به کمک شرکت هرمس خودرو به بازار راه پیدا کرده، هیوندای سوناتا مدل 2025 است. این سدان معروف کرهای که نسلهای قبلی آن در بازار یافت میشود، یک خودرو خانوادگی و به صرفه در 7 نسل مختلف است.
آخرین نسل سوناتا در سال 2019 به بازار عرضه شده و تا امروز همچنان شاهد تولید انبوه آن هستیم. طراحی ظاهری نسل هفتم مورد پسند خریداران قرار نگرفت و همین باعث ظهور فیس لیفت سال 2023 شد. کرهایها در این سال موفق شدند چهره جدید و متفاوتی به سوناتا بدهند تا نظر مساعد مشتریان را به خود جلب کند. در حال حاضر هرمس خودرو به عنوان نماینده واردات این سدان کرهای به ایران، شناخته میشود و توانسته آن را از طریق دو سامانه وارداتیها و جانبازان به متقاضیان تحویل دهد.
مختصری از اشکودا سوپرب
از کرهایها که بگذریم، نمیتوان از سدانهای اروپایی و به ویژه آلمان به راحتی عبور کرد. اشکودا یک برند معتبر و با اصالت و از زیرمجموعههای فولکس واگن است که موفق شده در چندین دهه فعالیت خود، فروش خوبی در سراسر اروپا و سایر کشورهای صادراتی داشته باشد. شرکت پارس ساتر هوشمند، نماینده واردات این خودرو به ایران بوده و تاکنون تعداد زیادی اشکودا سوپرب به بازار فرستاده است.
اولین نسل از سوپرب در سال 2001 میلادی به بازار عرضه شد و سومین نسل آن 14 سال بعد رونمایی گردید. این سدان سایز متوسط تا سال گذشته تولید شد و دو مرتبه تا به امروز تحت فیس لیفت قرار گرفته است. هم اکنون آخرین نسخه که دچار فیس لیفت شده توسط پارس ساتر به ایران وارد شده است. گفتنی است که نسل چهارم این خودرو به تازگی راهی بازارهای جهانی شده و بعید نیست که به زودی راهی بازار کشورمان شود.
طراحی ظاهری
تا پیش از سال 2023، هیوندای سوناتا یک سدان با چهره نه چندان جذاب برای خریداران بود. کرهایها که متوجه عدم استقبال مشتریان شده بودند، تصمیم گرفتند چهره این محصول پرفروش را با یک فیس لیفت تازه از نو بسازند و در این مسیر موفق عمل کردند. هم اکنون صورت سوناتا کاملا تغییر کرده و دیگر خبری از زبان طراحی پیشین نیست.
در شرایط فعلی میتوان چهره سوناتا را فانتزی، خشن و قاطعانه توصیف کرد. این سدان کرهای در سپر جلو مجهز به یک نوار باریک حاوی چراغهای روشنایی روز شده و در سرتاسر قسمت پیشانی خودرو با نورپردازی به نما آمده است. در نمای پشتی هم چراغها به صورت یکپارچه و سراسری طراحی شده و باعث ایجاد هارمونی بین نمای جلو و عقب شدهاند.
چراغهای اصلی سوناتا در بخش جلو به کنارههای میانی سپر منتقل شده و کارایی آنها را افزایش دادهاند. در سایر قسمتهای بدنه شاهد خطوط منحنی با حجم پردازیهای معقول هستیم که اوج خلاقیت و نوآوری کرهایها را نشان میدهد. مدل 2025 این خودرو یک سدان خانوادگی تنومند با ظاهر عضلانی و لوکس از آب درآمده و مناسب خانوادههای اسپرت پسند است.
در آن سوی میدان باید به طراحی ظاهری اشکودا سوپرب به عنوان یک سدان از خانواده فولکس واگن اشاره کنیم. اصالت و وقار خودروهای اروپایی در روح این سدان دمیده شده و زبان طراحی کلی آنها را حفظ کرده است. سوپرب یک خودرو نسبتا عبوس و ساده، اما مهربان است. در خطوط چهره این خودرو وارداتی نمیتوان اثری از خلاقیتها و نوآوریهای رقیب کرهایاش دید و همه چیز در نهایت سادگی خلاصه شده است.
اگر سن بالاتری دارید و از یک خودرو سدان چیزی جز وقار و اصالت نمیخواهید، اشکودا سوپرب در خدمت شماست. اما اگر به دنبال خرید خودرویی با ظاهر جدید و خلاقانه و لوکس هستید، هیوندای سوناتا میتواند شما را راضی نگه دارد. نظر شما راجع به این بخش از رقابت سوناتا و سوپرب چیست؟
فضای کابین
همچون ظاهر بیرونی، فضای کابین هیوندای سوناتا مدل 2025، لوکس و مدرنتر از حریف اروپاییاش است. سبک طراحی کرهایها را باید مینیمال دانست و عناصر و المانهای نوین و خلاقانه بیشتری برای آن در نظر گرفت. خطوط افقی داخل کابین با چراغهای روشنایی روز در هماهنگی کامل بوده و نمای دلچسبی برای تماشا به وجود آوردهاند.
فرمان دارای یک غربیلک سه شاخه با نشان H بوده که شبیه به یک کد مورس در میانه آن جاخوش کرده است. در قسمت فوقانی داشبورد، صفحه نمایش بزرگ سرتاسری مولتی مدیا و کلاستر دیجیتال قرار گرفتهاند و تریم آنها به رنگ مشکی و کرم است. صندلیها بزرگ و جادار طراحی شده و به راحتی سرنشینان را در آغوش میکشند. در پشت فرمان، اهرم تعویض دنده جای گرفته و کنسول وسط از شر آن خلاص شده است. خوشبختانه کیفیت مواد به کار رفته در کابین مطلوب بوده و نمیتوان چرم و متریال سافت تاچ را انکار کرد.
شوربختانه اشکودا سوپرب دارای زبان طراحی متعلق به یک دهه پیش است و به همین خاطر خبری از نوآوری و مدرن بودن در آن نیست. خریدارانی که علاقهمند به کابینهای کلاسیک و قدیمی هستند با فضای داخلی سوپرب ارتباط بیشتری برقرار میکنند و در عوض نمیتوانند با کابین سوناتا ارتباط مناسبی بگیرند.
گرچه زبان طراحی قدیمی و از مد افتاده شده، اما هنوز هم ارگونومی مناسبی دارد و سادگی آن میتواند نظر مساعد خریداران را جلب کند. صندلیهای این سدان نسبتا قدیمی فرم خوبی داشته و غربیلک آن به خوبی در دستهای شما قرار میگیرند. خوانایی کلاستر دیجیتال بالاست و یک نمایشگر 9 اینچی مولتی مدیا برای کابین در نظر گرفته شده است.
فاصله محوری هر دو خودرو مناسب بوده و فضای زیادی به سرنشینان ردیف دوم اختصاص مییابد. 5 سرنشین بزرگسال به راحتی میتوانند از فضای داخلی نهایت بهره را ببرند. سوناتا هرمس خودرو دارای 453 لیتر ظرفیت صندوق عقب بوده در حالی که گنجایش اشکودا سوپرب حداکثر 625 لیتر است و حریف کرهای خود را میبلعد.
قوای فنی
هر دو سدان وارداتی بازار کشورمان سراغ پیشرانههای کم حجم توربوشارژ رفته و به همین خاطر میتوان انتظار مصرف سوخت بهینه و استهلاک نسبتا کمتر داشت. با این حال در بازار ایران نمیتوان روی موتورهای توربوشارژ حساب زیادی باز کرد، زیرا بنزین باکیفیت در جایگاههای سوخت پیدا نمیشود و دردسرهای تعمیر و نگهداری را به طرز قابل توجهی افزایش میدهد.
اشکودا سوپرت در سینه خود یک پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ دارد که میتواند در شرایط ایده آل، 148 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دبل کلاچ به چرخهای جلو انتقال دهد. این قوای محرکه به سوپرب امکان میدهد تا ظرف 9.8 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر برسد و با وزن 1440 کیلوگرمی اش تنها 5.9 لیتر بنزین بسوزاند.
زیر کاپوت هیوندای سوناتا مدل 2025 یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ قرار گرفته که در بهترین حالت میتواند 168 اسب بخار قدرت و 253 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو انتقال دهد. این خودرو با وزن 1472 کیلوگرمی، ظرف 9 ثانیه از سکون مطلق به شتاب صد کیلومتر میرسد و شتاب خوبی در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد.
در قسمت عقب سوناتا و سوپرب به ترتیب از سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک استفاده شده و به همین خاطر میتوان روی پایداری بالا و کیفیت سواری نرم حساب باز کرد. علیرغم اینکه سیستم تعلیق هر دو خودرو شبیه به هم هستند، میتوان اعتراف کرد که سوناتا مدل 2025 به علت بهرهمندی از فاق لاستیک بیشتر و رینگهای کوچکتر، عملکرد روانتری نسبت به حریف اروپاییاش ارائه میدهد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
خریداران ایرانی به سمت و سوی خودرویی کشیده میشوند که به لحاظ بهرهمندی از امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه خوبی قرار دارد. هیوندای سوناتا هرمس خودرو به لطف داشتن آپشنهای نسبتا کامل و تجهیزات راداری و رانندگی نیمه خودکار، گزینه مناسبی برای متقاضیان ایرانی خواهد بود. در عوض اشکودا سوپرب یک خودرو با سطح امکانات فول نیست و کم و کاستیهایی به نوبه خود دارد.
امکانات رفاهی
هیوندای سوناتا | اشکودا سوپرب |
آستر رویه جیر | آینه تاشو برقی با گرم کن |
گیربکس الکترونیکی دوار | چراغ خوشامدگویی زیر آینههای جانبی |
فرمان چندمنظوره چرم مورس | شیشههای سبز رنگ با عایق حرارتی |
فرمان تنظیم 6 جهته | سانروف برقی |
صندلیهای چرم درجه یک | چراغهای روشنایی روز |
جلوپنجره دولایه کاهش دهنده صدا | مه شکن جلو و عقب |
شیشههای جلو دو لایه کاهش دهنده صدا | چراغ اتوماتیک |
کنترل خودکار چراغهای جلو | برف پاک کن با سنسور باران |
آینههای بیرونی قابل تنظیم برقی | فرمان دی کات |
آینههای بیرونی تاشو برقی | قابلیت تاشوندگی صندلیهای عقب |
آینههای بیرونی با گرم کن برقی | تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت |
درب عقب سایبان القایی | تنظیم گودی کمر راننده در 2 جهت |
نور محیطی H شکل | دریچه هوای سرنشینان عقب |
کلید هوشمند + شروع با یک دکمه | سیستم کنترل کیفیت هوای کابین |
ترمز دستی الکترونیکی | نمایشگر 6 اینچی پشت آمپر با کامپیوتر سفری |
کولر گازی دستی | کول باکس |
– | سیستم اپل کارپلی |
تجهیزات ایمنی
هیوندای سوناتا | اشکودا سوپرب |
موتور ضد سرقت | 4 کیسه هوا |
هشدار توجه راننده | ترمز ضد قفل |
رادار پارک عقب | کمک ترمز |
تصویر معکوس | کنترل کشش |
دو کیسه هوای جلو | رادار خطوط |
ایربگ جانبی جلو | هشدار خستگی راننده |
ایربگ های پرده ای جانبی | سیستم کنترل فشار باد لاستیک |
سیستم پایداری الکترونیکی بدنه | ایزوفیکس صندلی کودک |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی | رادار و دستیار پارک |
سیستم کمکی حرکت در سرازیری | 12 رادار اولتراسونیک |
نمایش فشار تایر با نمایشگر دیجیتال | رانندگی خودکار L1 |
کمک جلوگیری از برخورد جلو | پارک خودکار |
هشدار برخورد رو به جلو | کمک سربالایی |
هشدار خروج از خط | – |
کمک خروج از خط | – |
هشدار محدودیت سرعت هوشمند | – |
دستیار محدود سرعت هوشمند | – |
سخن پایانی
انتخاب از بین دو خودرو وارداتی اشکودا سوپرب و هیوندای سوناتا، دشوار و تصمیم گیری راجع به خرید یکی از آنها، تقریبا غیرممکن است. هر دو محصول به لحاظ کیفیت مونتاژ و طراحی ظاهری حرفهای زیادی برای گفتن دارند و در زمره برندهای بااصالت بازار جهانی هستند.
به هر حال ناگزیر باید یکی از آنها را انتخاب کنید و اگر به دنبال طراحی ظاهری جذاب و مدرنتر با پیشرانه قدرتمندتر هستید، باید هیوندای سوناتا را انتخاب کنید. البته فضای کابین این سدان کرهای مطلوب است و کابین لوکسی دارد. همچنین آپشنهای سوناتا در مقایسه با رقیب اروپاییاش بیشتر بوده و آسایش و رفاه بیشتری برای سرنشینان فراهم میکند.
source