فیلم Eddington اثری تازه از آری استر به شمار می‌رود که توانسته نمرات متوسطی را از منتقدان دریافت کند.

فیلم Eddington فیلمی در ژانر وسترن مدرن، کمدی سیاه و درام سیاسی است که توسط آری آستر نوشته و کارگردانی شده و در جشنواره کن ۲۰۲۵ در بخش رقابتی اصلی به نمایش درآمد. این اولین وسترن آستر محسوب می‌شود و از سبک شناخته‌شده‌اش فراتر رفته است .

داستان در ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی، در شهری کوچک به نام Eddington در نیومکزیکو می‌گذرد. زمانی که کلانتر از زدن ماسک در فروشگاه محلی خودداری می‌کند، تنشی عمیق میان او و شهردار شکل می‌گیرد و کلانتر تصمیم می‌گیرد برای شهرداری رقابت کند. این منازعه سیاسی ساده به درگیری‌ جامعه‌ای و کشمکشی تبدیل می‌شود که همسایه را رودروی همسایه قرار می‌دهد. فیلم ترکیبی از کمدی سیاه، وسترن معاصر و اثرات روانشناختی دوران همه‌گیری است.

منتقدان بر این باور هستند که فیلم سینمایی Eddington از حضور بازیگران بسیار برجسته و با استعداد، کارگردانی بی‌باک آری استر و همچنین داستانی نامتعارف برخوردار است ولی گمرانی لحنی و درون مایه‌ای این اثر سینمایی سبب شده تا بینندگان گمراه و ناامید شوند.

تاکنون در وب سایت راتن تومیتوز ۵۵ نقد برای فیلم Eddington منتشر شده که امتیاز ۶۷ درصد را برای آن به همراه داشته است. در وب سایت متاکریتیک نیز امتیاز ۶۴ از صد برای این فیلم به ثبت رسیده که بر اساس ۲۲ نقد منتشر شده برای آن در این وب سایت است. در ادامه نظر منتقدان درباره این فیلم را مشاهده می‌کنید.

نظر منتقدان درباره فیلم Eddington

  • راتن تومیتوز | ۵۵ نقد – امتیاز ۶۷ درصد
  • متاکریتیک | ۲۲ نقد – امتیاز ۶۴ از صد
نقدها و نمرات فیلم Eddington ساخته آری استر- گیمفا

«۹۱/۱۰۰ IndieWire | منتقد: دیوید ارلیچ»

آری آستر، فیلم‌سازی که صرفاً به ساخت آثاری علاقه‌مند است که باید نسخه‌نویسی شوند، آن‌قدر درگیر اعصاب‌فرسایی‌های شخصی‌اش است که فیلم جدیدش نتواند به‌عنوان یک تحریک ارزان و ساده جلوه کند. با این حال، این بار احتمال زیادی وجود دارد که آن اعصاب‌فرسایی‌ها، اعصاب‌فرسایی‌های شما هم باشند.

«۸۰/۱۰۰ Collider | منتقد: اما کلی»

با حضور واکین فینیکس در اوج توانایی‌هایش، فیلم سینمایی Eddington اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، به‌همان اندازه و شاید بیشتر از هر چیزی که پایمون یا یک فرقه سوئدی می‌توانند رها کنند، ترسناک است.

«۸۰/۱۰۰ The Independent | منتقد: سوفی مانکس کافمن»

این خنده‌دارترین فیلم آستر تا به امروز است و از گروه بازیگران گسترده و متغیرش بهره می‌برد تا در طول ۱۵۰ دقیقه زمان فیلم، جزئیات طنزآمیز و نکات تصویری به‌خوبی طراحی‌شده‌ای ارائه دهد.

«۸۰/۱۰۰ Variety | منتقد: اوون گیلبرمن»

آری استر قصد دارد تصویر بزرگ‌تری را نشان دهد و اگرچه Eddington فیلمی در ژانر وحشت نیست، اما انگشت خود را روی نوعی جنون می‌گذارد که احتمالاً آن را با لرزشی درون‌تان تشخیص خواهید داد.

«۷۵/۱۰۰ TheWrap | منتقد: بن کرول»

آستر همیشه در مواجهه مستقیم مهارت داشته، در حالی‌که فینیکس بیشترین درخشش را در نقش‌هایی با اعصاب برهنه دارد. اینکه این دو توانسته‌اند آن‌قدر ماهرانه وارد قلمرویی از اکشن عصبی شوند، یکی از شگفتی‌های خشن و غیرمنتظره در یک طنز اجتماعی است که به‌اندازه خود آمریکا، صریح و گسترده است.

«۶۷/۱۰۰ The A.V. Club | منتقد: فرح چداد»

فیلم Eddington در بهترین حالت، ترکیبی نیمه‌منسجم از لحن‌ها و ایده‌ها است: صادقانه و کنایه‌آمیز، تیزبین و درعین‌حال گمراه‌کننده. تنها چیزی که کاملاً در آن وجود دارد، جاه‌طلبی است.

«۶۳/۱۰۰ RogerEbert.com | منتقد: برایان تالریکو»

این فیلم تنها درباره دوگانگی و شکاف‌های اجتماعی سال ۲۰۲۰ نیست؛ بلکه خودش طوری طراحی شده که در سال ۲۰۲۵ نیز تفرقه‌برانگیز باشد. از این نظر، حتی اگر از آن متنفر شوید، در واقع کار خودش را انجام داده است.

«۶۰/۱۰۰ Screen Rant | منتقد: گرام گاتمن»

در مقاطعی، فیلم به‌شکلی تلخ خنده‌دار می‌شود. آستر که نویسندگی فیلم را نیز برعهده دارد، پس از فیلم قبلی‌اش با فینیکس، عضلات کمدی خود را بیش از پیش به‌کار گرفته است. از سوی دیگر، فیلم Eddington گاهی بیش از حد مستقیم و واضح می‌شود، به‌سطح مسائل پیچیده خراش می‌زند اما تیغ را پیش از آنکه زخمی واقعی ایجاد کند، عقب می‌کشد.

«۴۰/۱۰۰۴ The Guardian | منتقد: پیتر بردشاو»

در فیلم هیچ نوع انباشت درام، تنش یا کشف فکری وجود ندارد و صحنه تیراندازی بزرگ فیلم درنهایت بی‌ارزش است. فیلم چه چیزی را بیان می‌کند که از قبل نمی‌دانستیم؟ انتظار برای بازگشت آری آستر به فرم کارگردانی‌اش همچنان ادامه دارد.

«۴۰/۱۰۰ The Hollywood Reporter | منتقد: دیوید رونی»

فیلمی است پرحجم، خودشیفته، بی‌هدف، به‌شدت بلندپروازانه و در عین حال قابل احترام از نظر عجیب‌ بودن؛ اما آن‌قدر شلوغ و پُر از عناصر مختلف است که به ترکیبی مرگ‌بار از سردرگمی و ملال تبدیل می‌شود.

«۴۰/۱۰۰ IGN | منتقد: سیدهانت ادلاکها»

با فیلم Eddington، آری استر وارد قلمرو طنز سیاسی می‌شود و نتیجه آن، اولین فیلم ضعیف او است.

source

توسط elmikhabari.ir