سرانجام پس از نزدیک به یک سال، اعتصاب گسترده صداپیشگان بازیهای ویدیویی به پایان رسید. انجمن بازیگران سینما و فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو (SAG-AFTRA) اعلام کرد که با شرکتهای بزرگ صنعت بازی از جمله Take-Two، اکتیویژن، الکترونیک آرتز، اینسامنیاک گیمز و برادران وارنر گیمز به یک توافقنامه جدید دست یافته است. این توافق با رأی قاطع ۹۵.۰۴ درصدی اعضای انجمن به تصویب رسید و به یکی از طولانیترین مناقشات کاری در تاریخ صنعت بازی خاتمه داد.
به نقل از Gamingbolt، براساس این توافقنامه جدید، دستمزد اعضای SAG-AFTRA در مرحله اول با تصویب نهایی قرارداد، ۱۵.۱۷ درصد افزایش مییابد. علاوهبراین از نوامبر ۲۰۲۵ تا نوامبر ۲۰۲۷، هر سال ۳ درصد افزایش دستمزد سالانه نیز اعمال خواهد شد. این قرارداد همچنین سقف نرخ اضافهکاری برای هنرمندان را بهبود بخشیده است.
بااینحال، مهمترین دستاورد این توافق، ایجاد چارچوبهای قانونی و حفاظتی مشخص در حوزه استفاده از هوش مصنوعی است. این موضوع که محور اصلی اعتصاب بود، با الزام شرکتها به کسب رضایت صریح از هنرمندان برای ساخت کپیهای دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین شفافسازی کامل در این زمینه، به نتیجه رسید. این بند از قرارداد به عنوان یک گام کلیدی برای حفاظت از مشاغل و حقوق هنرمندان در عصری که هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است، تلقی میشود.
فرن درشر، رئیس SAG-AFTRA، ضمن تحسین تیم مذاکرهکننده، این توافق را یک پیروزی بزرگ خواند و گفت: «این قرارداد پیشرفت مهمی را در زمینه حفاظت در برابر هوش مصنوعی رقم میزند و پیشرفت، اصل بازی است! احترام خالصانه خود را به کل جامعه صداپیشگان بازیهای ویدیویی و متحدانشان به خاطر همبستگی در طول اعتصاب ابراز میکنم؛ این همبستگی اهرم فشار لازم برای تضمین دستاوردهای حیاتی این توافق را فراهم کرد.»
از سوی دیگر سخنگوی تهیهکنندگان بازیهای ویدیویی که این توافقنامه را امضا کردهاند، اظهار داشت: «خرسندیم که اعضای SAG-AFTRA توافقنامه جدید را تصویب کردهاند؛ توافقی که افزایش دستمزد تاریخی، حمایتهای پیشرو در صنعت در برابر هوش مصنوعی و بهبود اقدامات بهداشتی و ایمنی را برای هنرمندان به ارمغان میآورد.»
این اعتصاب ۱۱ ماهه بر روند توسعه برخی از بازیهای بزرگ تأثیر منفی گذاشته بود. بهعنوان مثال، هیدئو کوجیما در ماه ژانویه تأیید کرده بود که روند ساخت دو بازی Physint و OD به دلیل این اعتصاب با مشکلاتی مواجه شده و مرحله انتخاب بازیگران برای یکی از این آثار بهطور کامل متوقف شده بود. جالب آنکه در این میان، بازی GTA 6 از سوی راکاستار با توافقی جداگانه از این اعتصاب معاف شده بود.
source