لغو ساخت بازی‌ها، همیشه به عنوان آخرین راه‌حل در نظر گرفته می‌شود، اما متأسفانه بخشی از واقعیت در صنعت بازی‌سازی است و نمی‌توان از آن فرار کرد. هیچ دلیل اصلی‌‌ای برای این لغو بعد از ماه‌ها یا اغلب سال‌ها توسعه وجود ندارد. دلایل لغو بازی‌ها از تغییرات سریع بازار و عوض شدن ساختار شرکت‌ها گرفته تا افزایش شدید هزینه‌های توسعه، متغییر هستند. در سال ۲۰۲۵، تا الان کنسل شدن ۱۷ بازی گزارش شده است. در این مقاله، بازی‌ها به ترتیب زمانی گزارش رسمی لغو آن‌ها معرفی می‌شود، پس در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.


Transformers: Reactivate

Transformers: Reactivate

 در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۵ (۱۹ دی ۱۴۰۳) اعلام شد که بازی اکشن و آنلاین Transformers: Reactivate که توسط استودیو Splash Damage (سازنده Gears Tactics تحت مالکیت Tencent) در حال توسعه بود، لغو شده است. طی بیانیه‌ای در حساب رسمی این استودیو، دلیلی برای لغو گفته نشده بود.

«این تصمیم به‌راحتی گرفته نشده و زمان دشواری برای استودیو و اعضا است. می‌خواهیم لحظه‌ای وقت بگذاریم و از تیمی که با تعهد و اشتیاق روی Transformers کار کردند تشکر کنیم.»

اگر به یاد داشته باشید این بازی اولین بار در مراسم گیم اواردز سال ۲۰۲۲ معرفی شده بود.

دو بازی لایو سرویس معرفی‌نشده از پلی‌استیشن

دو بازی لایو سرویس معرفی‌نشده از پلی‌استیشن

در تاریخ ۲۷ دی ۱۴۰۳ بلومبرگ گزارش داد که شرکت سونی دو بازی معرفی‌نشده برای کنسول پلی‌استیشن را لغو کرده است، یک پروژه‌ی (Live-Service) در حال توسعه در Bend Studio (سازنده Days Gone) و یک بازی در دنیای God of War که توسط استودیوی Bluepoint Games (سازنده نسخه ریمیک Demon’s Souls) در حال توسعه بود. سونی در بیانیه‌ای جداگانه تأیید کرد که با وجود لغو این بازی‌ها، هیچ‌ کدام از این دو استودیو تعطیل نخواهند شد و سونی با آن‌ها برای پروژه‌های بعدی همکاری خواهد کرد.

قبل‌تر، پلی‌استیشن استودیوی Firewalk، سازنده‌ی بازی Concord را تعطیل کرده بود و چند پروژه‌ی دیگر در این سبک را هم لغو کرده بود، از جمله بخش چندنفره‌ی The Last of Us از استودیوی ناتی‌داگ، یک بازی آنلاین چندنفره از دنیای اسپایدرمن، نسخه‌ لایو سرویس از Twisted Metal و اسپین‌آفی از Destiny با نام Payback.

Earthblade

Earthblade

در تاریخ ۲۲ ژانویه (۳بهمن)، استودیو Extremely OK Games اعلام کرد که بازی Earthblade را لغو کرده است. این بازی دوبعدی قرار بود دنباله‌ای برای بازی Celeste باشد. در یک پست، دلیل لغو این پروژه اختلافات بر سر حقوق مالکیت Celeste میان اعضای تیم و یک کارگردان سابق گفته شده است. استودیو درباره لغو این پروژه در ادامه می‌گوید، تصمیم برای لغو توسعه‌ Earthblade در دسامبر ۲۰۲۴ و بعد از اختلاف بین اعضای تیم و یکی از کارگردانان قبلی برای حقوق مالکیت Celeste گرفته شد.

بعد از این اختلاف تیم توسعه وضعیت فعلی Earthblade را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که «با توجه به مدت زمان طولانی توسعه، بازی به آن میزان پیشرفت مورد انتظار نرسیده است.» استودیو در ادامه گفت که در حال حاضر مشغول ساخت نمونه‌های اولیه‌ جدید و در مسیرهای تازه با سرعتی قابل قبول هستند و سعی می‌کنند فرآیند توسعه‌ بازی را به حال‌ و هوای دوران ساخت Celeste و TowerFall برگردانند.

Football Manager 25

این نسخه در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۲۵ (۱۸ بهمن ۱۴۰۳) لغو شد. برای اولین‌بار در ۲۱ سال سابقه این سری، نسخه‌ای سالانه از این سری منتشر نمی‌شود. Football Manager 25 دو بار با تأخیر مواجه شده بود و تصمیم نهایی برای لغو بازی زمانی گرفته شد که استودیوی Sports Interactive به این نتیجه رسید که «حتی با زمان‌بندی جدید هم بازی به استانداردهای مورد انتظار نمی‌رسید.» این استودیو مشکلاتی در تجربه‌ کلی بازیکن و رابط کاربری را به‌عنوان دلایل اصلی لغو اعلام کردند. انتظار می‌رود Sports Interactive سری بازی‌های Football Manager را با نسخه‌ی ۲۶ در ادامه‌ی سال ۲۰۲۵ از سر بگیرد.

Wonder Woman

Wonder Woman

در فوریه ۲۰۲۵ (بهمن ۱۴۰۳) اعلام شد که بازی Wonder Woman لغو و استودیو Monolith Productions تعطیل می‌شود. این بازی قرار بود از سیستم Nemesis مشهور این استودیو که در بازی‌های Middle Earth وجود داشت استفاده کند. تصمیم لغو این بازی برای بازسازی ساختاری بخش گیمینگ شرکت Warner Bros گرفته شد. استودیو Warner Bros در بیانیه‌ای گفت:

 «امید ما ارائه‌ی تجربه‌ای با بالاترین کیفیت برای این شخصیت بود، اما متاسفانه این موضوع در حال حاضر با اولویت‌های استراتژیک فعلی ما سازگار نیست.»

بعد از لغو بازی گیل سیمون (Gail Simone) نویسنده‌ی کمیکی که روی پروژه کار می‌کرد، بازی کنسل‌شده را «زیبا و بزرگ» توصیف کرد و گفت:

 «مونولیث مطمئن بود که بازی در کل جنبه‌ها از پتانسیل دنیای Wonder Woman و DC استفاده می‌کند.»

یک بازی شوتر از استودیو Respawn

یک بازی شوتر از استودیو Respawn

در اوایل مارس ۲۰۲۵ (اسفند ۱۴۰۳)، یک پروژه معرفی‌نشده شوتر اول‌شخص چندنفره از استودیو Respawn (سازنده‌ Apex Legends) لغو شد. این پروژه در مرحله‌ی ایده‌پردازی و شروع توسعه خودش قرار داشت. بر اساس گزارش IGN، این بازی توسط تیمی از توسعه‌دهندگان Respawn در دست ساخت بود که از تیم توسعه‌ یک بازی لغوشده‌ Star Wars (در اوایل ۲۰۲۴) منشا گرفته بود.

بازی جدید Titanfall

بازی جدید Titanfall

 در آوریل امسال (فروردین ۱۴۰۴)، بلومبرگ گزارش داد که الکترونیک آرتز یک پروژه معرفی‌نشده از Titanfall را لغو کرده است. این لغو بخشی از تعدیل نیروهایی بود که ۳۰۰ نفر را تحت‌تأثیر قرار داد و ۱۰۰ نفر از آن‌ها در ریسپاون مشغول به کار بودند. از این افراد ۱۰۰ نفر از استودیوی Respawn Entertainment بودند؛ همان استودیویی که روی این پروژه‌ی تایتان‌فال و بازی شوتر چندنفره‌ قبلی کار می‌کرد . تایتان‌فال یکی از مجموعه‌ها بازی‌های محبوب در سبک شوتر اول‌شخص محسوب می‌شود که اولین نسخه‌ آن در سال ۲۰۱۴ به صورت انحصاری برای کنسول Xbox One عرضه شد. نسخه‌ دوم این بازی در سال ۲۰۱۶ برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شد و به‌خاطر اضافه‌کردن داستان تک‌نفره‌ تحسین‌شده مورد توجه قرار گرفت.

Kingdom Hearts Missing-Link

 در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴)، اسکوئر انیکس اعلام کرد که بازی موبایلی Kingdom Hearts: Missing-Link لغو شده است. این بازی قرار بود یک نقش‌آفرینی اکشن باشد که داستانی کاملاً جدید از Kingdom Hearts را روایت کند و از مکانیزم‌های مشابه Pokemon GO استفاده کند. دلیل این تصمیم، ناتوانی در ارائه یک تجربه خوب و بلندمدت برای کاربران گفته شد. در بیانیه‌ای اسکوئر انیکس گفته شده که تصمیم برای لغو این پروژه زمانی گرفته شد که ارائه یک بازی خوب و رضایت‌بخش برای بازیکنان در بلندمدت دشوار خواهد بود. Missing-Link در آوریل ۲۰۲۲ و همزمان با معرفی Kingdom Hearts 4 رونمایی شده بود. در ادامه‌ این اعلامیه، اسکوئر اطمینان داد که توسعه‌ نسخه‌ی اصلی بعدی سری Kingdom Hearts همچنان ادامه دارد.

Battle Aces

Battle Aces

بازی استراتژی Battle Aces در ۲۳ می ۲۰۲۵ (۲خرداد ۱۴۰۴) لغو شد. این بازی قرار بود اولین اثر استودیو Uncapped Games باشد. توسعه بازی به دلیل بازخوردهای ضعیف در تست‌های اولیه متوقف شد. استودیو در صفحه‌ی استیم خودش نوشت:

«Battle Aces یک بازی با چشم‌انداز جسورانه و تلاش ما برای بازتعریف این ژانر برای نسل جدید بود. قصد داشتیم بازی سریع، تاکتیکی خلق کنیم در حالی که عمق سبک RTS را هم حفظ کنیم.»

Black Panther

Black Panther

 در ۲۸ می ۲۰۲۵ (۷ خرداد ۱۴۰۴)، EA اعلام کرد که بازی Black Panther را لغو و استودیو سازنده آن، Cliffhanger Games را تعطیل کرده است. این پروژه اولین بازی این استودیو جدید بود. EA درباره‌ی لغو پروژه و اخراج کارکنان می‌گوید:

«این تصمیم برای تمرکز بیشتر و هدایت ایده‌‌های خلاقانه‌مان به سمت فرصت‌های رشد مهم‌تر گرفته شد.»

بازی Black Panther قرار بود یک بازی تک‌نفره در جهان باز باشد که توسط کوین استیفنز، رئیس سابق استودیوی تعطیل‌شده‌ی Monolith Productions رهبری می‌شد. تیم Cliffhanger شامل توسعه‌دهندگان با تجربه‌ای بود که روی بازی‌هایی مانند Shadow of Mordor، Halo Infinite، God of War و Call of Duty کار کرده بودند.

این بازی بخشی از قرارداد بازی‌های شرکت EA با کمپانی Marvel بود. EA اعلام کرد که لغو این پروژه تأثیری روی ساختار این قرارداد نذاشته است و همچنان حداقل سه بازی مارولی توسط این شرکت توسعه خواهد یافت. اولین بازی از این مجموعه، بازی Iron Man است که توسط استودیوی EA Motive در دست ساخت می‌باشد.

Hytale

Hytale

در ژوئن ۲۰۲۵ (تیرماه ۱۴۰۴)، بازی الهام‌گرفته از Minecraft با نام Hytale همراه با تعطیلی استودیو Hypixel لغو شد. توسعه‌دهندگان گفتند که پختن بازی نیازمند زمان و منابعی بود که در این زمان در دسترس این استودیو نبود. Hypixel می‌گوید:

«ما نتوانستیم Hytale را آن طور که می‌خواهیم به ثمر برسانیم که واقعاً به وعده‌هایش وفادار و متعهد باشد.»

توسعه‌دهندگان توضیح دادند که بازی به زمان بسیار بیشتری نیاز داشت تا بتواند به‌ آن چشم‌انداز هایی که انتظارش را داشتند برسد و چون کوتاه‌آمدن از این چشم‌انداز امکان‌پذیر نبود، تصمیم به لغو پروژه گرفتند و در ادامه اضافه کردند:

«در غیر این صورت، این همان بازی‌ای نمی‌شد که در ابتدا قصد ساختش را داشتیم.»

Perfect Dark

Perfect Dark

 در ۲ جولای  ۲۰۲۵ (۱۱ تیر ۱۴۰۴) مایکروسافت همراه با اعلام بیش از ۹۰۰۰ اخراج، ساخت نسخه بازسازی Perfect Dark را لغو و استودیو The Initiative را تعطیل کرد. رئیس استودیوهای ایکس‌باکس، مت بوتی (Matt Booty) در ایمیلی داخلی که توسط IGN به دست آمده، اعلام کرد:

«ما تصمیم گرفته‌ایم توسعه Perfect Dark و Everwild را متوقف کرده و چندین پروژه معرفی‌نشده دیگر را هم کنار بگذاریم. همچنین یکی از استودیوهایمان یعنی The Initiative را تعطیل می‌کنیم. این تصمیمات بخشی از تلاش گسترده‌تر برای رسیدن با اولویت‌های دیگر و تمرکزمان روی منابع در جهت موفقیت بیشتر تیم‌ها بود.»

استودیوی The Initiative از پایه و از همان اول توسط ایکس‌باکس تأسیس شد تا به‌عنوان یک استودیوی فرست‌پارتی، بازی‌هایی در سطح AAAA برای مایکروسافت بسازد. بازسازی بازی کلاسیک Perfect Dark که در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت Rare برای کنسول Nintendo 64 ساخته شده بود، اولین و تنها پروژه‌ی این استودیو محسوب می‌شد.

Everwild

Everwild

در همین تاریخ بالا، ایکس‌باکس در همان ایمیل که توسط مت بوتی ارسال شده بود، به کارکنان خود اعلام کرد که این لغوها بخشی از تلاش‌هایشان برای بهتر شدن روند تیم‌ها بوده، Everwild قرار بود اولین بازی جدید استودیو Rare بعد از بازی محبوب Sea of Thieves در سال ۲۰۱۸ باشد. این بازی نخستین بار در نوامبر ۲۰۱۹ معرفی شد و طبق گزارش‌ها، یک بازی ماجراجویی سوم‌شخص در جهانی باز بود؛ هرچند جزئیات رسمی زیادی از آن منتشر نشد.

بعد از لغو پروژه سایت VGC گزارش داد که گرگ میلس (Gregg Mayles)، که ۳۵ سال سابقه فعالیت در استودیوی Rare داشت، از این استودیو جدا خواهد شد. از جمله دستاوردهای مهم او کارگردانی Banjo-Kazooie برای نینتندو 64 و کارگردانی بازی Sea of Thieves اشاره کرد. میلس قبل از لغو Everwild روی روند توسعه این پروژه نظارت داشت.

بازی MMO معرفی‌نشده از ZeniMax Online

بازی MMO معرفی‌نشده از ZeniMax Online

این پروژه با نام رمزی Blackbird شناخته می‌شد و قرار بود یک IP جدید باشد که هیچ ارتباطی با بازی‌های The Elder Scrolls یا Fallout نداشت. به گفته منابع مطلع، توسعه این بازی از سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود و به مراحل نهایی تولید نزدیک شده بود.

با لغو پروژه، تیم توسعه Blackbird به‌طور کامل اخراج شدند. مت فیرور (Matt Firor) مدیر استودیوی ZeniMax Online از زمان تأسیس آن در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. بعد از فیرور، جوزف بوربا (Joseph Burba) مدیر اجرایی استودیو، جایگزین او خواهد شد.

لغو دو بازی از Techland

لغو دو بازی از Techland

 در ۴ جولای ۲۰۲۵ (۱۳ تیرماه ۱۴۰۴) رسانه‌های لهستان گزارش دادند که استودیو Techland (سازنده Dying Light) دو پروژه در حال توسعه را لغو کرده است. این شرکت تأیید کرد که به خاطر بازنگری در ایده‌‌های خلاقانه، این تصمیم گرفته شده است و هیچ‌کدام از کارمندان اخراج نشده‌اند. Techland این گزارش را در گفتگو با Eurogamer تأیید کرد و در بیانیه‌ای گفت:

«توسعه بازی هیچوقت یک مسیر مستقیم نیست و گاهی روش‌های تازه برای ساخت بازی‌های عالی واجب هستند.»

source

توسط elmikhabari.ir