در سالهای اخیر پیشرفتهای بصری در بازیهای ویدیویی باعث کاهش بازدهی شده است. بازیهای AAA به زمان بیشتری برای ساخت نیاز دارند؛ درحالیکه هزینههای تولیدشان بهطرز چشمگیری افزایش یافته است و کیفیت بصری آنها تنها کمی بهتر از آثار چند سال پیش بهنظر میرسد.
بحث در این زمینه اخیرا در شبکههای اجتماعی داغ شده است و کاربران اعتقاد دارند که تلاش برای رسیدن به «واقعگرایی افراطی» باعث آسیب به صنعت بازیسازی شده است. در این میان یکی از توسعهدهندگان سابق استودیو ناتی داگ نیز وارد بحث شد و با این نظر موافقت کرد.
یکی از کاربران توییتر با نام Davidvinc با اشاره به «واقعگرایی افراطی» و «بودجههای هنگفت بازیهای AAA» اظهار داشت که این موارد باعث آسیب به بازیها شده است. این کاربر تأکید کرد که نوآوری در بازیها بهدلیل زمان طولانی توسعه و بودجههای بالا با ریسک زیادی همراه است.
دل واکر، توسعهدهنده سابق ناتی داگ نیز این نظر را تأیید کرد و گفت رسیدن به واقعگرایی افراطی به کار زیادی نیاز دارد و زمان توسعه را برای یک انیمیشن ساده مانند راه رفتن، دویدن و پریدن تا ۱۰ برابر افزایش دهد: «حق با شما است. واقعگرایی افراطی توسعه بازیهای ویدیویی را کند میکند.»
دل واکر افزود که آینده احتمالا به تیمهای کوچکتر اما با کارایی بیشتر تعلق خواهد داشت. او در ادامه از موتور بازیسازی آنریل انجین بهعنوان ابزاری مؤثر برای کاهش هزینهها یاد کرد و گفت که این تکنولوژی میتواند به تیمهای کوچک کمک کند تا بدون نیاز به منابع عظیم آثار باکیفیتی تولید کنند.
بازی Clair Obscur: Expedition 33 مثال خوبی از موفقیت تیمهای کوچک در تولید آثار AAA است. این بازی توسط استودیو سندفال ساخته شده است که تنها حدود ۳۰ عضو اصلی دارد. این بازی توانست با طراحی خلاقانه و مکانیکهای نوآورانه توجه منتقدان و بازیکنها را جلب کند.
source