انتخاب واحد دانشگاه آزاد یکی از مراحل مهم و حساس در فرایند تحصیل دانشجویان است. این فرایند به دانشجویان امکان می‌دهد تا دروس مورد نیاز خود را برای ترم آتی انتخاب کنند و برنامه‌ریزی مناسبی برای تحصیل خود داشته باشند.انتخاب واحد معمولا در بازه زمانی مشخصی صورت می‌گیرد و دانشجویان می‌بایست با مراجعه به سامانه آموزشی دانشگاه، نسبت به انتخاب دروس خود اقدام نمایند.

در این فرایند، دانشجویان باید به نکاتی مانند تعداد واحدهای مجاز، تداخل زمانی کلاس‌ها و پیش‌نیازهای دروس توجه کنند تا بتوانند برنامه درسی مناسبی تنظیم کنند. همچنین، آگاهی از زمانبندی انتخاب واحد و رعایت دقیق آن بسیار حائز اهمیت است تا دانشجویان بتوانند دروس مورد نظر خود را بدون مشکل انتخاب کنند.

زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد

در آغاز هر ترم، دانشجویان باید پس از پرداخت شهریه دانشگاه آزاد، برای انتخاب واحدهای درسی خود اقدام نمایند. انتخاب واحد در دانشگاه آزاد، طبق زمانبندی دقیق و گروه بندی‌شده‌صورت می‌گیرد. داوطلبان باید در زمان و ساعت مشخص شده، وارد سایت انتخاب واحد دانشگاه آزاد شوند.

دانشجویان باید با رعایت هم نیازی، پیش نیازی و سقف واحدهای انتخابی تعیین شده، برنامه درسی ترم جاری را انجام دهند و با انتخاب حداقل واحدهای لازم، در کلاس‌های درسی خود شرکت کنند.

در حال حاضر،  زمان بندی انتخاب واحد دانشگاه آزاد اعلام‌ نشده‌ است. در مهلت انتخاب واحد دانشگاه آزاد، دانشجویان می‌توانند بر اساس تعداد واحدهای هر ترم، به انتخاب واحدهای ارائه‌ شده‌ بپردازند.

زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد

سایت انتخاب واحد دانشگاه آزاد

سامانه انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ – ۱۴۰۳، که با نشانی edu.iau.ac.ir معرفی می‌شود، سامانه‌ای الکترونیکی است که خدمات مختلفی از جمله انتخاب واحد، پرداخت شهریه، اعتراض به نمرات، مشاهده کارنامه دانشجویی و ثبت نام دانشگاه آزاد را برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فراهم می‌کند. دانشجوان با ورود به این سامانه و استفاده از شماره دانشجویی و رمز عبور خود می‌توانند از امکانات ارائه‌شده‌در سایت انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ – ۱۴۰۳ بهره‌مند شوند.

در گذشته، دانشجوان برای انتخاب واحد از سامانه سیدا استفاده می‌کردند، اما با راه‌اندازی سامانه آموزشیار این امکان به آن‌ها فراهم‌شده‌است. برای ورود به سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید. همچنین، می‌توانید از آدرس edu.iau.ac.ir استفاده کنید. به منظور انتخاب واحد، دانشجو باید نوع کاربری خود را به گزینه دانشجو تغییر دهد.

راهنما انتخاب واحد آزاد

راهنما انتخاب واحد دانشگاه ازاد

انتخاب واحد آزاد یکی از مهم‌ترین مراحل تحصیلی دانشجویان است که در آن دانشجویان می‌توانند دروس مورد نظر خود را برای ترم تحصیلی انتخاب کنند. برای راحت تر بودن آموزش گام به گام  راهنما انتخاب واحد دانشگاه آزاد را به صورت تصویری توضیح و شرح خواهیم داد. متقاضیان گرامی می‌توانند با طی کردن مراحل گفته شده، درخواست خود را نهایی نمایند.

آموزش تصویری انتخاب واحد دانشگاه آزاد

برای انتخاب واحد در دانشگاه آزاد، ابتدا باید قسمتی از شهریه ثابت مربوط به ترم جاری را پرداخت کنید. سپس می‌توانید با ورود به بخش انتخاب واحد در سامانه  آموزشیار، فرآیند گزینش و چینش دروس ترم جدید خود را تکمیل کنید. رعایت محدودیت‌ها از جمله هم نیازی، پیش نیازی، سقف واحدهای انتخابی و ظرفیت‌های آن الزامی است.

🔶 برای ورود به سامانه آموزشیار، به نشانی edu.iau.ac.ir مراجعه کرده و گزینه “دانشجو” را انتخاب کنید و شماره دانشجویی را با کد امنیتی وارد نمایید.

آموزش تصویری انتخاب واحد دانشگاه آزاد1

🔶در مرحله بعدی، تیک عبارت “موارد فوق را مطالعه کردم و پذیرفتم” را فعال کرده و سپس کلید “تایید مطلب و ورود به سیستم” را فشار دهید.آموزش تصویری انتخاب واحد دانشگاه آزاد2

🔶در نهایت، نام کاربری، کلمه عبور و کد تصویر را وارد کرده و بر روی گزینه “ورود به سیستم” کلیک کنید.

آموزش تصویری انتخاب واحد دانشگاه آزاد 3

🔶لطفا رمز ورود ارسال‌شده‌به برنامه آیگپ را در کادر مربوطه وارد نموده و گزینه “تایید” را انتخاب نمایید.

آموزش تصویری انتخاب واحد دانشگاه آزاد 4

🔶توجه فرمایید که نیمسال آموزشی بر روی چه عددی انتخاب‌شده‌و آن را مطابق با ترم جاری خود تنظیم فرمایید. سپس برای انتخاب واحد بایستی دو مرحله ذکر‌شده‌در ادامه متن را به انجام برسانید.

🔶پس از ورود به سیستم، لطفا با انتخاب گزینه “درخواست / مجوز” درخواست انتخاب واحد خود را تکمیل نمایید. پس از انجام مرحله اول، می‌توانید با فشردن دکمه “انتخاب واحد” نسبت به درج کدهای دروس مورد نظر خود اقدام نمایید.
آموزش تصویری انتخاب واحد دانشگاه آزاد 6
🔶پس از ورود به سیستم، انتخاب واحد بایستی با استفاده از گزینه‌های تعبیه‌شده‌در پایین صفحه دروس عمومی و اختصاصی رشته خود انجام دهید. در نهایت بعد از وارد کردن واحدهای مورد نظر خود، با کلیک بر روی آیکون “ثبت” عبارت “تغییرات اعمال‌شده‌ثبت شد” را مشاهده خواهید نمود که نشان‌دهنده به ثبت رسیدن انتخاب واحد شماست.

✔️ واحدهای عمومی: از طریق دکمه “انتخاب کلاس درس از دانشکده دانشجو” امکان اخذ دروس عمومی وجود دارد.

✔️ واحدهای اختصاصی: برای انتخاب دروس تخصصی و واحدهای مربوط به رشته خود می‌توانید از گزینه “انتخاب کلاس درس از دروس رشته دانشجو” کمک بگیرید.

با طی کردن مراحل گفته شده در راهنما انتخاب واحد دانشگاه آزاد، می‌توانید به راحتی درخواست خود را ثبت نهایی نمایید. ولی چنانچه به سیستم دسترسی نداشتید و یا در طی کردن این مراحل با برخی خطاها رو به رو می‌شوید، که می‌توانید با مشاوران مجرب ما به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون کد) تماس بگیرید. کارشناسان ما به تمامی سوالات شما در رابطه با نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد پاسخ خواهند داد.

روش دستیابی به کدهای دروس در انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ – ۱۴۰۳

داوطلبان برای ثبت دروس انتخابی خود باید ابتدا لیست دروس ارائه شده، روز و ساعات کلاس‌ها و عناوین استادها را مشاهده کنند تا بتوانند کد دروس مورد نظر را با توجه به نیاز خود انتخاب کنند.

برای دستیابی به لیست دروس ارائه‌شده‌و کد آن ها، باید در پورتال شخصی خود با استفاده از گزینه “برنامه‌ریزی آموزشی” که در منوی سمت راست سایت قرار دارد، آن‌ها را مشاهده کنید.

حداکثر تعداد واحدهای قابل اخذ در دانشگاه آزاد در نیمسال ۱۴۰۳-۱۴۰۴

در آغاز هر نیمسال تحصیلی، دانشجویان ملزم به رعایت سقف مجاز انتخاب واحد هستند. تعداد واحدهای قابل انتخاب بستگی به عواملی از قبیل معدل ترم قبلی دانشجو، وضعیت تمام وقت یا پاره وقت بودن و… دارد. اخذ بیش از حد مجاز واحد منجر به حذف دروس مربوطه خواهد شد. سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد به شرح زیر است.

حداکثر تعداد واحدهای قابل اخذ در دانشگاه آزاد در نیمسال ۱۴۰۳-۱۴۰۴

حداکثر تعداد واحدهای قابل اخذ در مقطع کارشناسی 24 واحد است.
حداکثر تعداد واحدهای قابل اخذ در مقطع کارشناسی ارشد 14 واحد است.
حداکثر تعداد واحدهای قابل اخذ در مقطع دکتری 10 واحد است.

کال تو اکشن تماس

نکات مهم در مهلت انتخاب واحد دانشگاه آزاد

پیش از آموزش تصویری انتخاب واحد دانشگاه آزاد، خوب است تا با قوانین انتخاب واحد دانشگاه آزاد  آشنا شوید؛ چرا که رعایت این ضوابط الزامی است. مهم ترین موارد به شرح زیر هستند:

🔸 دانشجویان باید در زمان مقرر به سامانه انتخاب واحد دانشگاه آزاد (آموزشیار) مراجعه نمایند. اگر مدت زمان تاخیر، از نسبت سه شانزدهم ساعت هر کدام از دروس تجاوز نکند، در صورت موافقت شورای آموزشی دانشگاه امکان انتخاب رشته وجود دارد.

🔸 حداقل و حداکثر تعداد واحدهای مجاز دانشجویان مقطع کارشناسی تمام در هر ترم به ترتیب 12 و 20 واحد است.

🔸 برای ترم های تابستانی دانشجویان می‌توانند حداکثر 6 واحد درسی را انتخاب کنند. توجه داشته باشید که اگر فرد در تابستان فارغ التحصیل گردد، تا 7 واحد نیز می‌تواند اخذ نماید.

🔸 غیبت غیر موجه بیش از حد مجاز، منجر به حذف درس مربوطه خواهد شد.

🔸 اگر شخصی در هنگام امتحان غیبت داشته باشد، درس مورد نظر حذف می‌شود.

🔸 چنانچه دانشجو در آخرین ترم خود، 24 واحد باقی مانده داشته باشد، حتی در صورتی که در ترم پیش مشروط شده باشد هم می‌تواند همه واحد های باقی مانده را اخذ کند.

🔸 دانشجویانی که معدل آن ها در امتحانات پایان ترم 17 یا بالاتر از آن باشد، مجاز به انتخاب تا سقف 24 واحد در ترم بعدی خواهند بود.

بررسی پیغام ها در سامانه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

در بخش قبلی مقاله آموزش تصویری انتخاب واحد دانشگاه آزاد را ارائه دادیم، با این حال ممکن است در طی این مراحل با برخی خطاها رو به رو شوید. از این رو در این بخش از مقاله تصمیم داریم تا اطلاعاتی را در مورد معنی پیغام هایی که در سامانه انتخاب واحد دانشگاه آزاد ممکن است، مواجه شوید را در اختیار شما قرار دهیم. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مسیر ما را همراهی کنید.

بنر کال تو اکشن

🔰 برخی از این پیغام ها عبارتند از:

❌ پیغام عدم محاسبه شهریه:

در صورتی که امور مالی دانشکده، مطابق با روال تعیین شده برای تعیین محاسبه انتخاب واحد، اقدام ننموده باشد، شما با این خطا مواجه خواهید شد.

❌ پیغام لطفاً در زمان تعیین شده مراجعه نمایید:

در صورتی که ورود به سامانه انتخاب واحد اینترنتی دانشگاه آزاد برای شما در زمان تعیین شده و مقرر در سایت نیست، نمی‌توانید به سامانه ورود یابید.

❌ پیغام وضعیت ترمی باید عادی باشد لطفاً به آموزش مراجعه شود:

آن دسته از دانشجویانی که در ترم های گذشته وضعیت تحصیلی آنان ترم عادی نبوده است، بدین معنا که به صورت مرخصی، ‌عدم مراجعه، حذف ترم، محروم… بوده اند، امکان ثبت نام برای انتخاب واحد را نخواهند داشت و باید به گروه مراجعه نمایید.

❌ پیغام وضعیت مشخصات دانشجو باید عادی باشد:

این خطا در زمان انتخاب واحد نیز، به عدم عادی بودن وضعیت دانشجو مربوط می‌شود.

❌ انتخاب واحد اولیه ثبت نشده لطفاً به آموزش مراجعه نمایید:

یکی از اصولی که در رابطه با نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد باید رعایت نمایید، انتخاب واحد اولیه یادگیری است، در صورتی که واحد اولیه نداشته باشید، اجازه حذف و اضافه به شما داده نمی‌شود. همچنین اگر به هنگام ثبت نام، در صورتی که تاخیری برای دانشجویانی که انتخاب واحد اولیه داشته اند و تعداد واحدهای آنان بالای 10 واحد باشد، داده می‌شود.

راهنمای پرداخت شهریه برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد اسلامی

با توجه به اینکه پرداخت شهریه برای انتخاب واحد الزامی است، لذا برای پرداخت شهریه دانشگاه آزاد خود به سامانه مورد نظر مراجعه نموده و پس از آن از طریق مسیر لینک ثبت نام، امور مالی، پرداخت شهریه اقدام به پرداخت شهریه مطابق با میزان تعیین شده دانشگاه بپردازید.

راهنمای پرداخت شهریه برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد اسلامی

امکان پرداخت شهریه با توجه به تمامی کارت های عضو شبکه شتاب امکان پذیر است اما درگاه های پرداخت تعیین شده از سوی دانشگاه، درگاه بانک ملی و بانک پارسیان است و لزومی در رابطه با اینکه کارت پرداختی به نام دانشجو باشد، وجود نخواهد داشت.

آن دسته از دانشجویانی که پرداخت شهریه آنان به صورت الکترونیک و از طریق بانک ملی و ملت انجام می‌شود، حتما بر روی گزینه بازگشت به صفحه پذیرنده کلیک نمایند. در غیر این صورت مبلغ مورد نظر به حساب دانشجو واریز نمی‌شود و همچنان شما به‌عنوان بدهکار خواهید بود. برای رفع و همچنین جلوگیری از خطاهای احتمالی جهت انجام انتخاب رشته می‌توانید با مشاوران دانشگاه آزاد ما تماس حاصل نمایید.

برای پی دی اف کامل مقاله انتخاب واحد دانشگاه آزاد کلیک نمایید.

پادکست صوتی مقاله انتخاب واحد دانشگاه آزاد


https://irantahsil.org/wp-content/uploads/2020/06/97.mp3

انتخاب واحد دانشگاه آزاد به چه صورت است؟

انتخاب واحد دانشگاه آزاد به صورت آنلاین بوده و از طریق سامانه آموزشیار صورت می‌گیرد. برای مشاهده نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد، می‌توانید به مقاله فوق مراجعه نمایید.

به دانشجویان جدید الورود چند واحد اختصاص می‌دهند؟

دانشجویان جدید الورود خود قادر به انتخاب واحد نبوده و دانشگاه تعداد واحد های مورد نیاز را برای آن ها انتخاب می‌نماید. با توجه به رشته تحصیلی ممکن است این واحد ها از 16 الی 19 متغییر باشند.

برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد باید به چه سایتی مراجعه کرد؟

دانشجویان دانشگاه آزاد باید برای ثبت واحد های انتخابی خود به سامانه آموزشیار مراجعه نمایند.

source

توسط elmikhabari.ir