لنوو در سه‌ماهه نخست سال مالی جدید، با رشد چشمگیر فروش رایانه و تسلط بر بازار رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی، عملکردی درخشان ثبت کرد.

قیمت روز گوشی های بازار ایران

به گزارش تکراتو و به نقل از nerds، شرکت لنوو در سه‌ماهه اول سال مالی ۲۰۲۵-۲۰۲۶ خود، به درآمد ۱۸.۸ میلیارد دلار دست یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است. سود خالص نیز با بیش از دو برابر شدن به ۵۰۵ میلیون دلار رسید.

بخش رایانه و دستگاه‌های هوشمند این شرکت بهترین عملکرد ۱۵ فصل اخیر خود را تجربه کرد و سهمی بی‌سابقه معادل ۲۴.۶ درصد از بازار جهانی را به دست آورد.

بیش از ۳۰ درصد رایانه‌های لنوو که در این دوره عرضه شدند، مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی بودند و این برند را با سهم ۳۱ درصدی در جایگاه نخست بازار رایانه‌های هوش مصنوعی مبتنی بر ویندوز قرار داد. لنوو این قابلیت‌ها را دلیل اصلی برای ارتقای سیستم‌ها توسط خریداران می‌داند.

به گفته لنوو، رایانه هوش مصنوعی سیستمی است که به واحد پردازش عصبی اختصاصی مجهز باشد تا وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی را به صورت محلی و بدون نیاز به خدمات ابری انجام دهد.

این وظایف شامل تبدیل گفتار به متن در لحظه، ابزارهای خلاقانه با کمک هوش مصنوعی و ویژگی‌های امنیتی مانند شناسایی تهدیدات در دستگاه است. با این حال برخی کارشناسان تردید دارند که کاربران واقعاً از این قابلیت‌ها استفاده کنند یا صرفاً به دلیل برچسب هوش مصنوعی اقدام به خرید می‌کنند.

در حال حاضر، استراتژی لنوو موفقیت‌آمیز بوده است. عرضه مدل‌های پریمیوم با حاشیه سود بالا، سودآوری را افزایش داده و استراتژی ترکیبی این شرکت برای اتصال دستگاه‌های شخصی هوش مصنوعی به زیرساخت سازمانی، پیام لنوو را در حوزه هوش مصنوعی به چندین دسته محصول گسترش داده است.

در بخش موبایل نیز لنوو عملکرد خوبی داشته است. برند موتورولا که زیرمجموعه لنوو است، با موفقیت گوشی‌های تاشوی Razr، جایگاه خود را تقویت کرده و خارج از چین بیش از ۵۰ درصد بازار گوشی‌های تاشو را در اختیار گرفته است؛ بازاری که پیش‌تر در دست سامسونگ و هواوی بود.

گروه راهکارهای زیرساختی لنوو هم رشد ۳۶ درصدی درآمد را تجربه کرده و فروش زیرساخت‌های هوش مصنوعی آن بیش از دو برابر شده است. همچنین تقاضا برای سیستم‌های خنک‌کننده مایع لنوو ۳۰ درصد افزایش یافته زیرا مراکز داده به دنبال راهکارهایی برای بهبود بهره‌وری در برابر بارهای سنگین پردازش هوش مصنوعی هستند.

بازار جهانی رایانه پس از رکود شدید سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، به تدریج در حال تثبیت است. هرچند رشد در میان برندها یکسان نبوده، اما عملکرد رکوردی لنوو باعث شده از رقبایی چون اچ‌پی و دل پیشی بگیرد. با این حال، این شرکت همچنان با چالش‌هایی مانند نوسانات اقتصادی، تغییر تقاضای مصرف‌کننده و تنش‌های سیاسی جهانی مواجه است.

پرسش اصلی این است که آیا رشد بازار رایانه‌های هوش مصنوعی ادامه‌دار خواهد بود یا خیر. اگر کاربران این قابلیت‌ها را به‌عنوان ابزارهای ضروری بهره‌وری بپذیرند، لنوو می‌تواند از یک چرخه ارتقای طولانی‌مدت بهره ببرد. اما اگر این علاقه فروکش کند، ممکن است مانند روندهای زودگذر گذشته، استراتژی خود را تغییر دهد.

در حال حاضر، انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین، حضور گسترده تولیدی در جهان و سیاست‌گذاری تهاجمی محصولات، مزیت رقابتی لنوو را در بازار رایانه‌های سنتی و مدل‌های مجهز به هوش مصنوعی حفظ کرده است. چند فصل آینده نشان خواهد داد که این برتری ماندگار است یا صرفاً جهشی موقت در تقاضا.

source

توسط elmikhabari.ir